Tšekeistä

Aloittaja THT, 09.08.2012 - 15:46

« edellinen - seuraava »

THT

Tässä hieman pohdiskelua 30.7.2012 Tšekki-kelien tiimoilta.

FM listissä on seuraavat tiedot:

96.200      Praha/Bohnice-ul. Olštýnská   Pra   sk   Spin Radio 96.2      s   1.000   D   v   275   14e25/50n08   70   126      SPIN_962   

Maanantaina 30.7.2012 taajuudella 96.2 MHz 1047 UTC kuului allekirjoittaneen homekorviin seuraavaa (tai siis FM+ oli tallentanut signaalin, jota homekorva vasta nyt perkasi):
https://www.box.com/s/766caf44210b9366e160

EDIT: Tässä uusi ja toimiva linkki, sillä olen nimennyt tiedoston uudestaan:
https://www.box.com/s/d8af020ae9b8a6b91c43


Kun teen haun OLL:sta ja listaan kaikki FM-tšekit,  siellä ei ole yhtää Spin-nimellä. Niinpä ns. sivistynyt arvaukseni on, että asema on kuultu aiemmin jollakin toisella nimellä. Eipä muuta kuin FM-tilasto 16.5.2012 auki. En löydä sieltäkään Tšekeistä mitään vastaavaa. Kysymys kuuluukin, onko olemassa jokin muu keino tai tilasto selvittää asia? Kai tämä nyt on jollakin nimellä kuultu? Vai onko kyseessä hilse, jota ei edes lokata?

Toinenkin kysymykseni koskee saman päivän tšekkejä. Taajuudella 95.3 MHZ 1007 UTC alkaen kuului välillä musiikkia ja vähän puhettakin, joka kaiketi on tšekkiä. Vasta 1047 UTC kuitenkin Plussan näyttöön ilmaantuvat seuraavat tiedot:
PI: 09265 [2431] BEAT Rock Music

Ehkä siellä jossain on myös ääni-ID, mutta se ei ole ainakaan vielä osunut tajuntaani. Tästä FM list kertoo seuraavaa:

95.300      Praha/Dlabačov - věž   Pra   cs   Radio Beat      s   5.000   D   v   325   14e24/50n05   65   128      __BEAT__      2431      ex.Rad

Beat-nimisestä tšekistä löytyy OLL:sta useita mainintoja taajuuksilta 91.0, 92.5, 93.0, 96.6, 96.9, 98.6 ja 100.8, joista yhdessäkään ei mainita lähetinpaikkaa, jonka FM List ilmoittaa kuulemalleni taajuudelle 95.3. Ymmärrän, että ohjelma ei varmaankaan ollut paikallista eikä siksi tilastoinnin kannalta merkityksellistä, mutta onko 95.3 periaatteessa eri lähetinpaikka kuin tähän mennessä kuullut Beatit?

THT
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

Spin on entinen Radio Viva ja sitä ennen Radio Twist. Nämä selviävät FM lististä.

Minä en ymmärrä kyllä parhaalla tahdollakaan kaikkia plussaan liittyviä kiemuroita, enkä edes yritä. Kyllä "isot pojat" oikaisee jos väärin ruksii logiin - ja niin pitääkin. Vaikeaa minulle, ja ehkä monille muillekin uusille, on se, että jos vaikka Radio Twist on kuultu täysin kuvitteellisesta Brnon lähettimestä 97.5 MHz ja listattu sillä nimellä tilastoon, se pitää vaan tietää, (jos sitä ei FMListissä ole kuten nyt oli). Se lasketaan ymmärtääkseni siis samaksi kuin Spin, jos kyse on vain nimenmuutoksesta. Lähetinpaikalla tai taajuudella ei ole merkitystä ketjuohjelman ollessa kyseessä.

Tsekkaa siis onko siä Twistiä tahi Vivaa!

Beatin jos haluat raportoida, voin kaivaa sulle veeässän!
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

THT

Lainaus käyttäjältä: JMN - 09.08.2012 - 23:01
Spin on entinen Radio Viva ja sitä ennen Radio Twist. Nämä selviävät FM lististä.

Jeps, nyt tajusin FM Lististä painaa muutoshistorianappia ja löysin tuon tiedon, tänx.

Lainaa
Minä en ymmärrä kyllä parhaalla tahdollakaan kaikkia plussaan liittyviä kiemuroita, enkä edes yritä. Kyllä "isot pojat" oikaisee jos väärin ruksii logiin - ja niin pitääkin. Vaikeaa minulle, ja ehkä monille muillekin uusille, on se, että jos vaikka Radio Twist on kuultu täysin kuvitteellisesta Brnon lähettimestä 97.5 MHz ja listattu sillä nimellä tilastoon, se pitää vaan tietää, (jos sitä ei FMListissä ole kuten nyt oli). Se lasketaan ymmärtääkseni siis samaksi kuin Spin, jos kyse on vain nimenmuutoksesta. Lähetinpaikalla tai taajuudella ei ole merkitystä ketjuohjelman ollessa kyseessä.

Tsekkaa siis onko siä Twistiä tahi Vivaa!

Tsekkasin OLL:n tšekit, vaan en löytänyt sieltä kumpaakaan. Tilastosta 16.5.2012 en sieltäkään löydä Tšekeistä Twistiä tai Vivaa. Slovakian puolella kyllä on Rádio Viva ties kuinka monella frekulla, muttei kai se tähän liity, kun on nykyään Viva? Mutta siis jos Tšekkoslovakian aikana on/olisi ollut Rádio Viva, joka olisi sillä nimellä kuultu ja tilastoitu, mutta maiden erottua toisistaan se olisi muuttanut nimensä Tšekin puolella Twistiksi ja nyt Spiniksi, nykyinen Spin olisi sama kuin Tšekkoslovakian aikainen Viva, siis noin teoriassa?

Mites tän kanssa nyt sitten oikein on?

Lainaa
Beatin jos haluat raportoida, voin kaivaa sulle veeässän!

No en ole näitä raportuinut ainakaan vielä ensimmäistäkään, mutta jos muutan mieltäni, tartun tarjoukseen.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

Ratkaisu: logaa asema OLL:iin ja laita +

Kyllä joku huomauttaa ystävällisesti, jos se ei olekaan, mutta näillä tiedoin tuo tosiaan vaikuttaa ennenkuulemattomalta! Cool!! Eikä virhemerkintää tarvitse pelätä, näkyy noita tulevan sinne aina silloin tällöin meiltä kaikilta

Tämä Slovakia-mietintä on sitten näitä kiemuroita. Itse mietin seuraavanlaista keissiä joka nyt ei liity plussailuun:

Olen kuullut v. 2001 Novi Sadista aseman nimeltä Radio Signal 95.8. QSL:kin sieltä on.
Kuulin tänä kesänä samalta taajuudelta AS FM:n, sekin Novi Sadista. Radio Signal on nykyisin taajuudella 98.8.

Jos haluan uuden pisteen, kumpi minun on nyt kuultava?
AS FM ei käy, sillä samalta taajuudelta ei voi samasta lähetinpaikasta oikein saada kahta pistettä mitenkään.
Myöskään Radio Signalin uusintaotto eri taajuudelta ei käy, sillä samasta asemasta ei voi saada useaa pistettä.

Jos AS FM on vaikka vaihtanut lähettimen sijaintimastoa, silloin se luettaisiin eri asemaksi toki. Samoin jos toimilupayhtiö on vaihtunut ja asema on välillä ollut hetken hiljaa. Onneksi tätä kaikkea ei tarvitse alkaa selvittämään ja päätä vaivaamaan, sillä AS FM näytti vain RDS:n musiikin soidessa ja näin ollen sen raportointi on mahdotonta. Tämä näin esimerkkinä, ettei homma ole aina yksioikoista.

Onneksi omat laitteet ja taito ovat niin heikkoja, ettei plus-asemia juuri kuulu, ja ne tuurilla tulleet ovat selkeitä keissejä olleet. Täytyy toivoa, että jatkossakin on näin! Jotkut säännöt tietysti on oltava olemassa ja tilastointi on hieno juttu ja arvokasta dataa monille, mutta välillä se on myös välttämätön paha ;) Vaikka pääpaino mulla onkin kuulla itselle ennen kuulemattomia asemia, eikä niitä, joita kukaan muu ei ole kuullut, niin yritän silti merkkailla plussat ja logata OLL:iin, josta tiedot kerätään. Joitakinhan se tieto kuitenkin kiinnostaa onko asema tullut mun QTH:ssa ennen.
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

THT

Lainaus käyttäjältä: JMN - 10.08.2012 - 12:34
Ratkaisu: logaa asema OLL:iin ja laita +

Kyllä joku huomauttaa ystävällisesti, jos se ei olekaan, mutta näillä tiedoin tuo tosiaan vaikuttaa ennenkuulemattomalta! Cool!! Eikä virhemerkintää tarvitse pelätä, näkyy noita tulevan sinne aina silloin tällöin meiltä kaikilta

Niin, ei kai tässä muukaan auta, kun en itse osaa asiaa ratkaista. Melkoisesti kyllä ihmetyttää, että tämä muka olisi plusasema. Täyttä moukan tuuria se olisi. En ole OLL:iin kirjannut ensimmäistäkään lokausta, koska kuulemani ovat olleet juuri noita itselle uusia, joten arveluttaa senkin puolesta.

Jos – ja jatkan hypoteettisesti – tämä olisi oikeasti plusasema, tallennetta olisi syytä kuunnella tarkemmin, sillä taajuudella kuuluu musiikkia ja vähän puhetta jo reilu puoli tuntia aiemmin. Ehkä siellä on idi aikaisemmin. Olen ymmärtänyt, että plussailu tarkoittaa ajankohtaa, jolloin asema tunnistetaan, ei esimerkiksi sitä edeltänyttä musiikkia. Linkkaamallani tallenteella kaiketi on ääni-idiksi kelpaava lausahdus?

Oletan, että lokausta pystyy käyttäjä muuttamaan ja jopa poistamaan, jos tulee moka?

Lainaa
Tämä Slovakia-mietintä on sitten näitä kiemuroita. Itse mietin seuraavanlaista keissiä joka nyt ei liity plussailuun:
(...)

Melkoista tietoa asian ratkaiseminen vaatii, huh huh.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

Eiköhän se + näillä tiedoin ole. Etelässä kuunteleville Tsekki on kuulemma ihan liian likellä. Täällä Keski-Suomessa ja Oulun seudulla esimerkiksi ropsuu tsekkiä ja puolaa hiukan joka kelillä ja sieltä on hurjasti jaossa vielä +-kamaa, sillä radioita ja miehiä on näillä korkeuksilla huomattavasti vähemmän. Yksi syy Spinnin neitseellisyyteen voisi olla Jyvässeudun vinkkelistä myös Taka-Surkeen Classic FM samalla taajuudella. Jos se sitten Pohjanmaalla ja Pohjois-Karjalassa on vain jäänyt tallentelematta kaikki nämä vuodet? Teiskossahan sen kopitit?

Logaukset on editoitavissa ja niin tosiaan: onneksi AS FM jäi RDS-tasolle, joten asiaa ei tarvitse sen kummemmin alkaa miettimään. Vaivattominta toki on sit raportoida molemmat uudestaan, As ja Signal.
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

THT

Sain JUS:lta vahvistuksen, että 96.2 Radio Spin todellakin on Suomessa ennen kuulematon ja siitä tulee tilastoihin merkintä!

Lainaus käyttäjältä: JMN - 10.08.2012 - 16:35
Eiköhän se + näillä tiedoin ole. Etelässä kuunteleville Tsekki on kuulemma ihan liian likellä. Täällä Keski-Suomessa ja Oulun seudulla esimerkiksi ropsuu tsekkiä ja puolaa hiukan joka kelillä ja sieltä on hurjasti jaossa vielä +-kamaa, sillä radioita ja miehiä on näillä korkeuksilla huomattavasti vähemmän. Yksi syy Spinnin neitseellisyyteen voisi olla Jyvässeudun vinkkelistä myös Taka-Surkeen Classic FM samalla taajuudella. Jos se sitten Pohjanmaalla ja Pohjois-Karjalassa on vain jäänyt tallentelematta kaikki nämä vuodet? Teiskossahan sen kopitit?

Teiskossapa hyvinkin, siinä neljän kilometrin päässä Neevuoren mastosta. Taitaa olla kuten sanot. Etelässä ja lounaassa tšekit hankalan lähellä, ja onhan täällä sitten vielä Uudessakaupungissa samalla jaksolla Iskelmä – vain 1 kw, mutta blokkaa ainakin paikallisesti. Turussa sen yli voisi kyllä tullakin ainakin jos antennin suuntaus on sopiva. Jyväskylästä sitten mainitsemasi Rondo Classic sinkoaa säveliä joltisellekin alueelle.

Lainaa
Logaukset on editoitavissa ja niin tosiaan: onneksi AS FM jäi RDS-tasolle, joten asiaa ei tarvitse sen kummemmin alkaa miettimään. Vaivattominta toki on sit raportoida molemmat uudestaan, As ja Signal.

Joo, huomasin editoitavuuden. Ominaisuus ei tietenkään näy, ennen kuin tekee lokauksen. Minun tapauksessani Spin oli ihka ensimmäinen kirjaus OLL:iin. Kuten espanjalalaiset tapaavat sanoa, modestia aparte eli vaatimattomuudesta viis, mutta ihan kelpo tavalla taisin aloittaa  :).
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

THT

Olen nyt raportuinut Radio Spinin. Käytin täältä löytyvää tšekinkielistä raporttipohjaa, johon lisäsin muutaman lausahduksen Google-kääntäjän avulla. Kääntäjään kirjoitin syntaktisesti mahdollisimman yksinkertaista englantia, jotta myös käännös olisi edes jotenkin ymmärrettävää. Tuloksesta en tietenkään voi mitään sanoa, mutta tuntemillani kielillä Googlen kääntäjää olen kokeillut ja suhtaudun sen tuotoksiin sangen varauksellisesti. Vaan eipä ole minulla tšekin suhteen muutakaan vaihtoehtoa. Muutkin slaavilaiset kielet ovat minulle terra incognita.

Nyt sitten odottelen FFF-vastausta! Historiallinen tapaus muussakin mielessä. Edellinen raporttini ylipäätänsä on viime vuosituhannelta, joskus 90-luvun puolivälistä lyhyiltä, kun (muistaakseni) raportoin Slovakian uuden maapisteen saadakseni. Tšekkoslovakia minulla tietenkin jo oli. Sinne suuntaan meni nytkin. FM-raportteja olen lähettänyt aiemmin vain muutamalle ruotsalaiselle. Taisi olla 70-lukua – pitäisi tarkistaa QSL-korteista – kun rannikkoruotsalaiset lokakuun tropokeleillä kuuluivat Tampereella monta päivää putkeen. Ruotsissa oli juuri silloin ollut vaalit ja muistaakseni hallituspuolue vaihtui – sitä se politiikka teettää  ;).
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

MNi

Todella sydämelliset onnittelut THT, en ole lainkaan kateellinen (tällä kertaa)!
Jos saat vastauksen, "tavan" kuuntelijalle FFF on aina huippuvastaus.
Todelliset tehokuuntelijathan voisivat ylimääräisiä moisia käyttää vaikka puusaunan lämmitykseen sytykkeenä, niitä riittäisi.
Ja samoin" tavan" kuuntelijalle myös jo FFF- kuuluminen (ilman vastaustakin) on aina yhtä huippua, fantastista, hienoa!!!

Mulla ei ole ainoatakaan FFF- vastausta, tosin minäkin olen raportoinut hyvin harvakseltaan ja laiskasti koko DX- urani aikana.
Mutta eihän minulla ole FFF- kuulumisiakaan! Heh...
Vuoden 1974 brasilialainen (60 metrin bandilta) Radio Capixaba, Vitoria oli kai kaiketi TFF.
Tuota en aikoihin ilmoittanut, joten HAT virallisesti QSL- palstoilla vei TFF- arvon.
Ainahan tuon voisi tarkistaa kuuntelupäivämääristä...

Vuoden 1982 indoasema RRI Gorontalo 90 metriltä oli taas selkeästi SFF, niin ainakin vuosia (oliko se 1986) myöhemmin ilmestyneen QSL- tilaston mukaan.
Tuotakaan en ole ilmoittanut, koska viimeinen ilmoitukseni QSL- palstoille lähti 1981.
Kai tässä joskus kaikki vähäiset lappuset voisikin jo ilmoitella.
Ja tosiaan, tuo mainittu indonesialainen RRI Gorontalo kyllä kuului usein ja lujaa, mutta se oli liki musta.
En tiedä, miten kirjevastauksen tuolta onnistuin saamaan?
Kirjoitin sen kyllä Bahasa malindon- kieliselle raporttikaavakkeelle kieli keskellä suuta kirjoituskoneella käyttäen kirjeenvaihdon- opiskeluni kautta (kaupallisessa oppilaitoksessa ennen puutarha-alaa, jossa lopusta minusta leivottiiin suunnitteluhortonomi) saamiani oppeja liikekirjeen asetuksista yms.
Mutta tulosta tuli.

Voi olla, etten FFF- sieppauksiin ikinä pääse, mutta homman suola se, että yrittää voi. :)
Ja omista vastauksistani voi sanoa vanhan fraasin mukaan, että "pieniä on silakat joulukaloiksi", mutta jokainen silakka raportointikausillani (valitettavan harvoin) ON kelvannut joulukalaksi!
Varsin hyvin...

t. MNi

MNi

Rankkiin kyllä ilmoitin vähäiset pisteeni joku vuosi sitten, niiden pitäisi olla pisteenlaskusääntöjen mukaiset.
THT, kerro kun saat vastauksen!

THT

#10
Lainaus käyttäjältä: MNi - 12.08.2012 - 13:32
Rankkiin kyllä ilmoitin vähäiset pisteeni joku vuosi sitten, niiden pitäisi olla pisteenlaskusääntöjen mukaiset.
THT, kerro kun saat vastauksen!

Kerron, kerron... Ensimmäinen FFF-tason kuultu tämä minunkin urallani on. Perinteisiä verifiointeja tuli 70- ja 80-luvuilla melko tarkkaan sadasta maasta, rankkiin en niitä silloinkaan ilmoittanut.

Vielä sen verran, että uutta minulle on myös sähköpostiraportointi. Vaan eipä tätä voinut jättää raportoimattakaan. En tässä ryhdy enempää tunnelmoimaan, mutta ovathan ne 70-luvun kirjevastaukset kuin toisesta maailmasta. Vaan ajat muuttuvat, harrasteemme sen mukana, ja hyvä niin. Muuttumattomuus jähmettäisi. Tuskin kovin moni eurooppalaisista FM-asemista kirjeraportteihin vastaisikaan – tai mistä sen tietää. Spinille ilmoitin kyllä myös etanapostiosoitteeni, jos vaikka joku intoutuisi muutakin lähettämään kuin muutaman sanan meilin, että "cool that you heard us in Finland" tms. Odotetaan.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

Kirjeellä voisi jopa tärpätä paremmin.. ne luetaan ehkä paremmin kuin massoittaiset meilit. Vaan mistä enää nykyään kaivaa katuosoitteita asemillekaan.. Katuosoite (oma) kannattaa aina laittaa! Nytkin on tsekkiläinen T-paita päällä :D

ONNEA! Ja molemmilla on fiilistely kyllä hanskassa niinkuin pittää!
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

THT

Lainaus käyttäjältä: JMN - 12.08.2012 - 15:25
Kirjeellä voisi jopa tärpätä paremmin.. ne luetaan ehkä paremmin kuin massoittaiset meilit. Vaan mistä enää nykyään kaivaa katuosoitteita asemillekaan.. Katuosoite (oma) kannattaa aina laittaa! Nytkin on tsekkiläinen T-paita päällä :D

Voipi olla niinkin. Kun tämän vuosituhannen raportointi rajoittuu tähän yhteen raporttiin, en pysty sanomaan mitään vastausprosenteista. Vaan onhan tuolla katuosoite kohdassa Adresa:

http://www.radiospin.cz/kontakt/

Vaan mitä tarkoittaa, että siellä lukee "RadioNet National s.r.o." ? Onko se jokin emoyhtiö? Jos on, niin tuskin sinne kannattaisi rapoa lähettää.

Lainaa
ONNEA! Ja molemmilla on fiilistely kyllä hanskassa niinkuin pittää!

Fiilistellään sen verran, mitä vanhalla muisti antaa myöten  ;).
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

RAL

Tuo RadioNet National s.r.o. on yhtiön nimi. Se omistaa mm. Country Radion ja Radio Spinin ainakin.
http://www.countryradio.cz/ko01.php
Vertaa vaikka postiosoitteita. Ovat samassa osoitteessa. Ja tuo firma mainitaan Country
Radionkin sivuilla. Ainakin Country
Radio on vastaillut hyvin englanninkielisiin raportteihin. Toivottavasti Spin
vastaa yhtä hyvin.

THT

#14
JMN ja muut moderaattorit! Siirtäkää tämä tarvittaessa vaikka omaksi ketjuksi, jos joku seuraavan ymmärtää ja osaa selittää. Minä en ainakaan nyt tajua, mitä tämä tarkoittaa! Sanokaa nyt, onko tässä mitään järkeä? Vai onko tämä nyt jokin vitsi?

Niin... raportoin kuulemani FFF-tšekin Radio Spin 96.2 MHz ensin sähköpostiosoitteeseen, mutta koska sieltä ei tullut vastausta, kirjoitin asemalle sen Facebook-sivun kautta.  Pohjana käytin tietenkin täältä löytyvää tšekinkielistä mallia, johon täydensin muutaman oman ajatuksen Googlen kääntäjän avulla. Vastaus tulikin pian samaa reittiä. Kopioin tähän ensin tšekinkielisen vastauksen, sitten sen käännöksen englanniksi Googlen kääntäjällä  (yllättävän selväksi englanniksi muuten näkyy kääntyvän, olen jokseenkin hämmästynyt, siis jos se on oikein kääntynyt.)


Dobrý den, Timo

je to skutečně záznam našeho programu, ovšem datace odpovídá dni 12.3.2009. Je skutečně podivné, že jste tento téměř tři a půl roku starý záznam zachytil až v tomto roce. Jak jste správně popsal, ionosféra se vskutku dokáže reflektovat značnou část vyslaného záření, splní-li se určité atmosferické předpoklady. Prof. Stanson ve své práci o zakřivení ozonových děr tvrdí, že v několika konkrétních případech byla pozorována deformace časových pásem čímž bylo způsobeno jakési "bloudění" signálu vrchní vrstvou ionosféry.
Zdá se tedy, že jsme se nevědomky stali svědky velice vzácného jevu. Moc děkujeme za upozornění a věříme, že jste si tento pamětihodný okamžik užil stejně jako my zde v Praze.

S přáním dalších úspěchů na poli radiologické meteorologie se loučí

Tým Radia SPIN


Hello, Timo

it is actually recording our program, however, dated March 12, 2009 corresponds to the day. It is really strange that you have this almost three and a half year old record caught up in this year. As you correctly described, the ionosphere is indeed able to reflect much of the posted radiation, if they fulfill certain atmospheric conditions. Prof. Stanson in his work on the ozone hole curvature argue that in a few specific cases were observed deformation time zones which was caused by a "wandering" signal upper layer of the ionosphere.
So it seems that we have unwittingly witnessed a very rare phenomenon. Many thanks for the warning and hope you enjoyed this memorable moment as we are here in Prague.

I wish you further success in the field of radiological Meteorology says goodbye

Team Radio SPIN

QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)