Tervehdys!
Mikä minun FM- kuunteluani vaivaa?
En ole "kesäterässä" vaan suorastaan talviterässä!
Tosin mainittava on, että jos etelässä (ja keskisessä Suomessakin) on ollut upeita kelejä toukokuussa ja kesäkuussa, olen kuullut niistä täällä Hailuodossa Sangeanilla ja teleskooppiantennilla vain rippeitä.
Tai sitten olen ollut (kuten 17.6) iltaunilla. =(
En jotain parin minuutin brittitöhäystä 13.6 taajudela 88,30MHz edes ilkeä kertoa.
Ja luulenpa, ettei Oulussakaan (JVA) ole oikein vielä ollut kunnollista kelipäivää kelin täydessä merkityksessä.
Tosin olisin toivonut, että aamun jälkeen JVA olisi voinut olla paremilla laitteilla, antenneilla ja kokemuksella kuulolla.
Kai hänellä joku SDR kuitenkin siellä tallentanee nytkin?
Varhain aamulla töhähteli Puolaa silloin tällöin, kävin kaupassa ja tein muutakin.
Sitten 6.50 UTC päätin, että nyt on jo kuunneltava. =)
Ihan silkasta riemusta parkkeerasin tutulle taajuudelle 88,30MHz kuullakseni vain kuulutuksen "Polskie Radio..."
Kas kun tuo on yksi kyttäystaajuuksistani, ja siihen örvelsi tukkeeksi Radio City Ylivieskasta.
Se taajuus on MINUN, nyyh.
Ja iloinen olin, kun puolalainen niittasi 10-2 ylivieskalaisen täysin.
Sittenpä alkoi tulla tsekkejä, RDS "R--Zurnal" oli hyvin esillä monella taajuudella.
Seassa saksankieltä.
Minun olisi vihdoin jo opittava se, että ekaksi katsotaan miten korkealle MUF yltää minunkin vähäpätöisillä laitteilla.
Kyllä sieltä saksaa kuului, 98.80, 97.00 ym.
Oulussa kaiketi olisi menty bandin loppuun...?
Poikkesin taajuudelle 95.00, jossa kauinis RDS "Blanik C", tuon audio-ID puuttui nauhalta, ja sitä tarvitsi odotella vain kaksi minuuttia.
Sitten poukkoillen (hyvin) Saksaa, Itävaltaa..., tsekkiäkin taas välissä ja homma ehken jatkuu vielä..., eli takaisin.
Josko joku uusi asema tulisi.
t. MNi