Uutiset:

Liity myös Facebook - ryhmäämme!

Main Menu

antenni testeri

Aloittaja Jussi, 08.08.2012 - 23:43

« edellinen - seuraava »

Jussi

semmoinen asia kun haluaisin rakennella kaikenmaalaisia antenni virityksiä, niin mitataanko antennit jollain mittarilla joka kertoo jostain onko kunnossa tai jotenkin vireessä, kun kiinnostais lyhytaalto taajuudet, eli parannella kuuluvuutta

MOP

Onhan noita, kaupallisia antennianalysaattoreita. Hinnat alkavat vajaasta 300 eurosta, kalleimmat tuhansia  :-X .
Esim. RXTX-tuote kauppaa tietokoneeseen liitettävää "Mini VNA"-analysaattoria, joka näyttää, muun muassa, millä taajuudella/aallonpituudella antenni on vireessä.
Suosittelen antennin (syöttöjohdon) ja radion väliin virityslaitetta ("tuneria"), jolla sovittaa impedanssin radioon sopivaksi.
On syytä muistaa myös maadoitus, antenni vaatii aina "vastapainon".
73, MOP

MNi

Minusta täällä nyt on unohdettu perusasia, eli nyt yritän palata siihen.

Kysyisin sinulta Jussi, että mikä on sinun DX- kokemuksesi?
ÄLÄ todellakaan loukkaannu kysymyksestäni, se vain on sitä perustietoa minusta, joka voi selvittää joitakin ongelmia.
Kuten sanottu, ÄLÄ loukkaannu, jos olet jo kymmenien vuosien veteraani.
Haluaisin vain kysyä, onko lyhyet aallot sinun pääsuuntauksesi, kuinka kauan olet kuunnellut ja mihin ilmansuuntiin?
Ihan tavallisia kysymyksiä tuntemattomille harrastekavereille.
Ja koska antenniasioissa kysymys pelkästään sw- antenneista oletan sinun olevan juuri noista alueista kiinnostunut.
Entä keskipitkät? Tuolla aparaatilla niitä luulisi kuuluvan melkoisen hyvin.

Kunhan kirjoitin,

MNi

MNi

Ja lisää kysymyksiä Jussille, ÄLÄ siis loukkaannu ja hikeenny.

Onko tuo Satellit 750 ensimmäinen DX- kuunteluun käyttämäsi radio, vai joko olet vuosikausia käyttänyt liikennevastaanottimia, maailmanvastaanottimia ja muita lyhytaaltopelejä, radioamatöörien transceivereitä kuunteluun tms.?
Tuokin tärkeä tieto, jota emme (tai minä en ainakaan) tiedä.

Ja jos tuo on eka vastanottimesi DX- kuuntelun pariin niin onnittelut, tietääkseni ja testien mukaan S 750 on VARSIN hyvä!

Ja kas, siinähän pitäisi olla FM- kuunteluunkin kapeampi kaistanleveys!
Heti mulle tuollainen, heti!!  :)

t. MNi

Jussi

joo aloitin tänä vuonna kesäkuussa ja tekisi mieli vähän aluksi kokeilla kaikenlaisia DX kuunteluun liittyviä mielenkiintoisia asioita, kun en oikein tiedä mistä aloittaa, eli aloitin S 750 radiolla ja nälkä rupesi kasvamaan, varmaan kuulema radio on hyvä mutta lisäantennit on tällä hetkellä päällinmäisenä, on mulla myös skanneri YAESU VR-120 mutta ei oikein ollu mua varten. Siksi huomasin että mm. lyhytaaltojen kuuntelu on mielenkiintoista ja varmaan aika haastavaa ja upeeta. Tulevaisuudessa kysymyksiä tulee varmaan paljon.

Kiitoksia avusta

t. jussi

MNi

JEPS! Tuo selvensi todella paljon! =)
Ei kuule Satellitissasi kuuluvuuden suhteen ole mitään vikaa!!!
Tähän aikaan vuodesta nyt on näin, mutta kokeilepa kuitenkin 41-49 metrin alueitakin...
Valitettavasti tropiikkiaallot (60, 90 ja 120 mb) ovat kuin varjo entisistä todellisista kulta-ajoista, jolloin alueet olivat väärällään Latinalaista Amerikkaa, Afrikkaa ja Aasiaa.
Kyllä siellä nytkin jotain on, mutta paljon, paljon vähemmän.
Aikanaan opit vuodenaikojen vaihtelujen vaikutuksen eri taajuusalueiden kuuluvuuteen ja eri maanosien kuuluvuuten kullakin taajuusalueellla.
Ja tietenkin jo vuorokauden aikojen vaikutuksen niin eri taajuusalueillakin kuin maanosienkin suhteen.
Tuo vienee ja viekin vuosia kunnolla, mutta kaikki on mielenkiintoista.
Usko pois.
Ja Satellit toiminee (kuten omani Satellit 1400 aikoinaan 21 vuotta) lyhyillä pelkällä teleskooppiantennilla hyvin kuin maadoitat toosan.
Maadoitus nostaa kuuluvuutta kummasti. Siihen käy lämpöpatteri (toimii antenninakin) tai vesijohtoputki kerrosalossa.
Ja älä unohda "Satelliittisi" päällä olevaa käännettävää ferriittiantennia iltaisin ja öisin, kyllä sieltä Euroopan lisäksi lujasti puskee Aasiaa ja Pohjois-Afrikkaa silläkin antennilla.
Kunhan syksyn pimeys koittaa nyt jo elo- syyskuussa.

Hyvää jatkoa uran alussa, kaikki on edessä ja kaikki on uutta.
Jossain määrin kadehdin, mutta... anna palaa!

Kirjoittelepa kokemuksiasi ja kuulumisiasi.
Ja jos olet SDXL:n jäsen, lehdessä Radiomaailma on Sunspotin kohdalla maininnat kunkin alueen DX. neuvojista ympäri Suomea.
Siitä vain soittelemaan heti kun ongelma tulee.

t. MNi

MNi

Ja varmuuden vuoksi lisämaininta - jonka toki kai tiedät! - että se käännettävä ferriittiantenni radion päällä on keskipitkille ja pitkille aalloille, ei lyhyille.
Mutta ei sen huono pitäisi olla, Sangeanin vastaavallakin syksy- ja talvipimeällä puskee asemia valtavasti ohjelmankuuntelu- tasolla, eli puhtaasti.
Siihen Sateliiittiin (siinä on ferriitissä 3,5 millin plugi takana antenniliitäntään keskipitkille) voi ostaa erillisen säädettävän looppiantennin (käännettävä) noin 50 euron hintaan.
Parantanee melkoisesti keskiaaltokuuntelua lisää.

MNI

SNI

Tervetuloa Jussi meidän lyhytaaltokuuntelijoiden joukkoon! Minulla on myös tuo Satellit 750 vastaanotin ja ihan kelpo pelihän se on. Yksi aktiiviantenni minulla on ollut ja ei siitä
juurikaan hyötyä ollut sillä se vain voimisti talon sisältä tulevia häiriöitä joita rivi- tai kerrostalossa riittää. Pikaisen ensiavun saat liittämällä yksinkertaisesti esim. 5-10 metrin langanpätkän
radion piiskaan tai antenniliittimeen. Tämänkaltainen lanka-antennihan tulee esim. Sangeanin ja Tecsunin radioiden mukana vakiovarusteena.
Minulla on rivitalossa sen verran takapihaa että olen saanut viriteltyä sinne päästä syötetyn lanka-antennin kahden pihapuun väliin. Se paransi kuuluvuutta hurjasti ja samalla vaimensi
häiriötasoa kun antennin sai ulos huoneistosta. Alussa minullakin oli vain yksinkertainen langanpätkä jonka virittelin keittiön tuuletusikkunasta lähimpään oksaan takapihalla.

Jussi

joo hommasin tämän AN200 keskiaaltoluupin samalla kun ostin S 750, eli olen vain vähän kokeillut sillä kuuluvuutta, mutta kyllä jotain.Ei muuta kun pyörittelemään.
Niin, mitä kysymyksiin tulee niin niitä taitaa olla harvasen päivä.


t.jussi

MNi

Ja tosiaan, KAIKKEA voi kokeilla!
Minulla oli 21v käytössä Grundig Satellit 1400 Professional (upea ula-pelikin, jota TIL käytti menestyksellä 80- luvulla).
Aivan mainio radio, jolla olen kuullut muutaman parhaimmista asemistani (Kuten Radio Mam, Caprican Huitan, Guatemalasta, 4832 kHz vuonna 1989. Vastauskin kasettiraporttiin tuli, tilastoihin ilmoittamaton. Mutta kuuleminen lokattu lehteen. Tämä oli Helsingissä.).
Tuo vastaanotin oli mukana silloisella perheen kesämökillä (joka nyt muiden hallussa) Pohjois-Karjalan Liperissä 1986 heinäkuusta joulukuuhun.
Antennit n. 85m koilliseen järveen päätyvä (paras japsiharava keskipitkillä ja Taiwaniin yllättäen alataajuuksilla) ja 330m lännen ja lounaan suuntaan (jolla kuului takakeilalla - muistiinpanot ja nauhat  on!!! - lähes 40 taajuudella intialaisia, harvinaisiakin, niin paljon, etten lokannut mitään! Kukapa olisi uskonut..., ja sitten toki ne lattarit).
Mutta nuo antennit toimivat lyhyilläkin, etenkin tuo 330 metrin karva lattareihin ja Afrikkaan (siihen aikaan ei ollut tavatonta kuulla n. 40 afromaata muutamassa kuukaudessa).

OK! Olen nyt lukenut vuosia myöhemmin, että Satellit 1400:n herkkyys oli mittauksissa samaa luokkaa kuin myöhemmän Sangean ATS 909:n, siinä 2.2 - 2,3 mikrovoltin luokkaa lyhyillä.
Myöhemmin hankkimassani Yaesu FRG-7700- liikennevastaanottimessa vain 5 mikrovolttia, joten tuolta jäi kuulematta moni lattari, joka Grundigilla kuului ja myöhemmin Sangeanilla kun asiaa lopulta kokeilin.
Valitettavasti huomasin asian vasta vuosien kuluttua, luulin Yaesua kehujen myötä loistavaksi... =(
Mutta Grundigissa EI kannatanut käyttää onnetonta antenniliitäntää.
Antenni suoraan vaan teleskooppiin kiinni, ja sitten se TÄRKEÄ toimenpide.
Tuossa kapineessakin oli se DX/Local- kytkin.
Tuosta piti päästä eroon, ja se onnistui hyvin helposti!
Kyseinen kytkin asetettiin kieli keskellä suuta DX:n ja Local:n välille, eli keskiasentoon, jolloin päällä ei ollut kumpikaan.
Tuon näki välittömästi Satellitin s- mittarista, signaali hypähti joku 3-4 pykälää kirkkaasti!
Ja tuota systeemiä käytin Helsingissä erittäin hyvin tuloksin myöhempinä vuosina.

Se MW- antenni tuohon Satellitiin, eihän siinä ollut edes keskiaaltoantenniliitäntää!
Nyt ei mitään induktiivista antennikytkentää, vaan kesämökillä raaka peli.
Takakansi auki, 10 kierrosta lankaa suoraan radion omalle (!) ferriitille, toinen pää antenniin ja toinen maahan.
Kansi kiinni, antennien valinta kytkimellä.
Voitte uskoa, että kymmeniä lattareita kuulin uskomattomalla voimalla.
Keskipitkillä Satellit ei Liperin mökillä yliohjautunut lainkaan pitkillä langoilla, ei vinkunoita (niitä vain 25 metrin lipputankolangalla) ei harhatoistoja, ei mitään!
Norjan "helvetinkone" 1314 ja Leningardin vastaava 1494 olivat hyvin kilttejä.
Toisin kuin Helsingissä, jossa kuulin vain yhden uuden MW- venezolanon; keskipitkät täysin käyttökelvottomat tuolla systeemillä eurooppalaisten vuoksi.
Mutta 60 ja 90mb pelasi kuin unelma sielläkin (Jollaksessa) 90 metrin langalla lounaaseen.
WOW!

t. MNi





MNi

Ja QTH Helsingin Jollaksessa kolmessa paikassa oli aluksi Kutteritie, jossa paritalossa 1987 kuuntelin mm. kauniin musiikin suhteen indoja ja kiinalaisia lämpöpatterilla tropiiikeilla, 1987-88 Svalvikin huvila ja 1988-89 Honkasyrjän huvila.
Kaikki siis Jollaksessa.
Vikassa antennimaastoa olisi riittänyt, käytössä vain 90m SW. Svalvikissa vain joku parikymmentä metriä katolla.
Tuolloin siis rääkkäsin Grundig Satellit 1400- raukkaani, mutta parina oli myös Selena B-212.
Tuo legendaarinen Selena (aiemmin omistin hyvän  B-206:n) oli todella sitä keskipitkillä.
Tein testin Grundigin ja Selenan välillä keskipitkillä.
Jos ihan muistan tarkkaan muistiinpanoni Grundig oli Selenaa selkeästi herkempi 1200-1620 kHz.
Taajuuksilla 900-1200 kHz radiot tasaväkisiä.
Taajuuksilla 520-900kHz Selena oli Grundigia selvästi herkempi!
Voi kun tuo Selena olisi ollut mökillä 1986, kun raportoin St Kitts:n ja yritin turhaan saada St Lucian töhinöistä selvää. =(

Mutta tämähän on FMDX- PALSTA!!!
Olen täyttänyt retrokuuntelumuistoilla ja FM-kuunteluun kuulumattomilla jutuilla kohta palstan jos toisenkin!
Hyi minua.
Lupaan pitää kirjoitusnäppini kurissa ainakin... jokusen päivän.
Mutta kuulinhan mie ulalla Jollaksessa ekan turkkilaiseni...  ;D ;D


JMN

Lainaus käyttäjältä: MNi - 09.08.2012 - 16:44
Mutta tämähän on FMDX- PALSTA!!!
Olen täyttänyt retrokuuntelumuistoilla ja FM-kuunteluun kuulumattomilla jutuilla kohta palstan jos toisenkin!
Hyi minua.
Lupaan pitää kirjoitusnäppini kurissa ainakin... jokusen päivän.

Elä suotta, kyllä tänne mahtuu! Tämä tosiaan on ns. FMDX-osio, mutta tällä foorumillahan on myös DX-osio otsarypyssä vakavasti AM:ää kuunteleville. Samoin on Ultralight-osio aivotnarikassa silloin tällöin huvin vuoksi kevyillä ratioilla kuunteleville. :P Saa täällä amatööriasioista, LA- ja pmr-jutuistakin jutella. Tai mistä vaan mitä radioharrastamisena pitää. 

Hienoa nähdä että täällä kaveria jeesitään kunnolla! Jussille: joka hommassa on haasteensa, ja tässäkin omansa. Samoin jokaisella aaltoalueella on omat haasteensa, on ne lyhyilläkin, mutta FM vei minut mukanaan. SW on hyvänä kakkosena. MW kiinnostaa vähemmän kunnon antennien puutteessa. Joka päivä vieläkin oppii uutta ja mielenkiinto säilyy. Go for it!
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

Jussi

kuulkaas karjut mä alan edistyä sain 49 mb:ltä kiinni vaikka mitä. Tää harrastus taitaa olla varmaan kuin jollain astrologilla jotka kuuntelee avaruuden suhinaa 3 vuotta ja saa kerran vuodessa kuultua jotain piipitystä ja sitten huomaa että sehän on oma sateellitti joka kiertää aurinkoa. No joo.

vielä, mitä kannattais kyhätä kun 11/13/15/16/19/60 mb  ovat kaikki lähes mykkiä tais olla pari taajuutta josta kuului hyvin heikosti. Onko kellonajalla väliä, kokeilin näitä viime yönä.
Niin asun kerrostalossa espoo korkealla mäellä, parveke lounaaseen eli melkein meri näkyy, vai pitääkö koko ensi talvi istua radio sylissä ??

hyvä hyvä





JMN

^ On joo, todella paljon merkitystä! Kellonaika ja oikea ajoitus on oikeastaan koko homman a ja o. Eri ilmansuunnat kuuluvat eri aikaan ja eri vuodenaikaankin. Nuo korkeat taajuudet 11-19mb eivät tosiaan ole auki kuin valoisaan aikaan noin karkeasti. Toki siellä voi keleistä riippuen kuulua illalla vaikka Argentina 15345, mutta jos keliä ei ole niin ei tule sitäkään kyllä.

60m on varjo entisestään. No minä en ole sitä entistä aikaa edes elänyt. Siellä voi joku kourallinen asemia olla. Kesällä Afrikkaa, syksyllä Aasiaa, keväällä Amerikkaa. Taas hyvin karkea yleistys tämä. 60 metrin parasta aikaa on pimeä aika: kesällä afrot tulevat siis iltayöllä ja aamuvarhain, syksyllä ja talvella intialaisia voi alkaa kuunnella heti kun kahden kolmen jälkeen hämärtyy. Lattarit tulevat keväällä aamuyöstä lähinnä.

Oletko SDXL:n jäsen? Jos olet niin nämä liittymisen mukana tulevat matskut voivat olla jo tuttuja. Suosittelen tätä kuitenkin iltalukemiseksi ja lunttilapuksi - muistettavaa ja omaksuttavaa kun riittää http://www.sdxl.org/Harraste_versio_1_5.pdf

Niin ja se antenni.. eihän tää HiFi-harrastamista ole.. rutinat ja kohinat kuuluu asiaan. Maadoituksella ja ulkoantennilla saa ehkä osan pois. Olen muistaakseni tuon Satellitkin joskus koeajanut, tiukka vehe ja kyllä piiskallakin kuulee! En usko että lisäantenni isoja apuja tuo. Mutta lyhyt langanpätkä voisi toimia tietysti

Sun kuuntelupaikka mäkineen ja parvekkeineen kuulostaa kyllä aika hyvältä! Siis niin hyvältä kuin kaupungissa varmaan voi olla.
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

Jussi

#14
kun mulla on toi S 750, niin voiko siinä olevasta lisäantenni liittimestä liittää taloyhtiön keskusantenni liittimeen ( meinaan 50 ohm ), vai onko siitä mitään hyötyä.
tai vetää teleskoopista pelkkä lanka siihen talon antenniliittimeen ??

vielä kysyisin, kun minulle kerrottiin että mun tapauksessa suositellaan MAGNEETTI LOOPPIA, katsoin vähän ohjeita, tekisi mieli kokeilla mutta kannaatko sellainen systeemi kokeilla vai olisiko se aika turhaa ?

voisko joku neuvoa kun on tämmöinen laite  MFJ-1020C Active antenna, niin kun siihen saa myös lisäantennin, että millaisen antennin tähän kannaittais lisätä, tai miten sen voisi esim itse rakentaa ?? tai jollainen piirustus.
Älkää välittäkö taidan kysellä ehkä liikoja, mutta olen erittäin utelias.



t jussi