no hellow taas

Aloittaja Jussi, 14.01.2013 - 16:10

« edellinen - seuraava »

Jussi

moi
kuuntelin kun mulla on toi YAESU 120 SKANNERI ja kuuntelin  145.7875 taajutta , eli ihmettelin kun siellä juteltiin tarinoita ja toinen sano että mä olen virolahdella lähellä venäjän rajaa.
miten se kuuluu espooseen asti.

huh huh

t.jussi

RAL

Ilmeisesti tuollaisella taajuudella on radioamatöörien toistinasemia. Radioamatöörit tietäisivät paremmin, mikä toistinasema tässä on.

MOP

Olet siis hankkinut radion, hyvä!
Juu, Esppoon (Juhanila) toistinaseman ulostulohan tuo lienee, muista toistinasemista: http://repeater.sral.fi/. Amatööritoistinasemien (VHF, 2 metrin aaltoalueen) ulostuleva signaali on tuo listassa mainittu, ja sisäänmenevä on 600 kHz "alempana" - siis tässä tapauksessa 145,7875 MHz ulos, 145,1875 MHz sisään, koeta joskus kuunnella tuota alempaakin taajuutta, josko saisit jonkun kuuluviin "suorillakin".
UHF:llä on Espoossa (Kauniaisissa) 434,975 MHz toistimen ulostulo (sisään 432,975 MHz). Jos "Jasu-120"-skannerisi yltää noille taajuuksille, yritä kuulla sitäkin.
Toistinasemat yritetään sijoittaa siten, että antenni on korkealla ja mahdollisimman monen tavoitettavissa, jotta yleensä pienhkön kantaman käsikoneilla saadaan yhteys kauemmaksikin. Suunta-antennilla (esim. "harava", eli Yagi-Uda) yltää sitten vielä vähän kauempaa.
Tosin Naantalista olen joskus saanut ns. tropoyhteyden Kenwood THF-7E käsikoneella + n. 20 cm antennipampulla saanut Tukholmaan, Poriin ja Espooseenkin 2 metrillä, puhumattakaan siitä, että olen poikkeuksellisilla keleillä kuullut Ruotsista 2 metrin majakan (SK4MPI, taajuus muistaakseni 144,412 MHz).

MOP

Ja vielä: Jos haluat tietää, mitä milläkin taajuusalueella (aaltoalueella) tapahtuu, tässä linkki Viestintäviraston reilun 160 sivun taajuusjakolistaan:
http://www.ficora.fi/attachments/suomiry/673th5jpO/TJT_UWB_20042012.pdf .
DX-kuuntelijaahan kiinnostaa tuo "Yleisradioliikenne" ja ehkä jonkin verran radioamatöörit. Jotta asia ei olisi ihan yksinkertaista, kannattaa aina kuunnella myös muitakin taajuuksia, monet ulkomaiset radioasemat lähettävät ohjelmaa "sallitun alueen ulkopuolella", eli esimerkiksi meriradioita tai muita häiriten  :-X .
73, MOP