Wanhoja muistoja

Aloittaja MNi, 04.05.2012 - 12:32

« edellinen - seuraava »

MNi

Katselin tuossa wanhoja fmdx- muistiinpanojani.

1977: Ekat kunnon FM-kelini 27.7., ja raportoin tuolloin Hessischer Rundfunkin taajuudelta 87,60MHz, ja se on ainoa FM- verifiointini.
Tuolta vuodelta kivana muistona myös DDR-pinnat taajuuksilta 88,25 ja 88,45MHz.

1978; Ensimmäinen ja ainoa kokemukseni Aurora-ES- keleistä Juankosken Muuruvedellä: BBC- asemia seitsemällä taajuudella.

1981: Radiona Grundig Satellit 1400 digitaalinäytöllä, ja se oli mannaa. =)
Italialaisten yksityisasemien esiinmarssi alkoi, mutta niistä ei pahemmin tietoja löytynyt.
Kun kuuntelupaikkana oli Lieto lähellä Turkua, sain listaani leegion ruotsalaisia maakuntaradioita.
7.6. oli erinomaiset italokelit ja kuulin italialaisia 70 taajuudella. Upeaa, mahtavaa.
Joukossa jugoslaaveja, ranskalaisia...
9.6. Italia- jugoslaavikelit, jälleen upeaa. Jugoslaaveja kuului 13 taajuudella, joita WRTH 1981 ei tuntenut!
Taajuudella 102,90MHz kuului arabiaa, ja olin saada halvauksen! Kuulutus kello 15.15 GMT oli kuitenkin "Huna Belgrad," eli Radio Yugoslavian FS- lähetys ulalla.
Mutta tuon piti olla WRTH 1981 mukaan taajuudella 103,2MHz, eipä ollut.
Ja OLIKO tuo Radio Yugoslavia FS:n eka kuuleminen Suomessa FM:lla? (Aiemmassa artikkelissa kun TIL ilmoitti, että tuo olisi kiva kuulla ja miehän kuulin...)
Samana päivänä italoprivaateista saatiin ekat kokemukset, listoihini tuli Radio Journale (QTH?) 101,85, Radio Antena Uno, Milano 102,80. Radio Sabbia, Riccione 101,50.
Taajuudella 101,55 mainostettiin tukuttain San Marinoon, mutta nauhoituksen töpeksin. Asema oli siis lähellä San Marinoa.
Taajuuden 103,50 asema kuuluttelee nauhallakin "...Telaradio Sound..." ja puheli paikasta nimeltä Monte Cazziano, identiteetti kysymysmerkki.
Päivän paras oli hienolla kuuluvuudella Radio Ascoli, jonka taajustiedon olen hukannut. Hienosti kylläkin kasetilla vieläkin.

1982: Brittejä, jugoslaaveja ym luureissani.

1983: Minulle ekat kreikkalaiseni Lepaalla lähellä Hämeenlinnaa: 88,60 Kastoria ja 91,80 Corfu.

1989: Helsingissä eka turkkilaiseni taajuudelta 89,20 (TRT3 Edirne), mutta Aasian puolelle en vielä yltänyt. =(
ERT2 Kastoria 90,60 oli myös uusi.
Muuten tavallista sekamelskaa.

1990: Iisalmi on jo huono kuuntelupaikka italojen suhteen, ja uusina tuli vain Studio Delta, Ceseana 89,30 sekä Radio Dimensione Suono ("Erre di esse" 90,30, mutta enemmänkin olisi kuulunut, mutta kuuntelukertojen määrä jo töide vuoksi alkoi hiipua.
Iisalmessa toki sain uutena maana Puolan yms.

Hailuoto:
Yritystä nyt joka vuosi.
Oulun tapaan täällä on Italia tosi harvinaisuus, ja yhtään asemaa en ole varmasti sieltä idanut.
Pääosin täällä kuuluu niillä keleillä, jolloin etelässä Italiaa ym, Puolaa, Unkaria, Saksaa, Tsekkia, Slovakiaa..., joukossa joku mega-kroaatti ja ranskis ym.
Nauhoja vielä tutkimatta vuodelta 2010.
Ei mitään harvinaisuuksia odotettavissa, joitain mukavia kenties?
Kivoja nauhoituksia tuli, kuten ID:n sisältämät Radio ZET 94,50 (7.6) , Klasszik Radio, Budapest (1.6.).
Ja hyviltä kelipäiviltä 2.6, 7.6, 8.6, 15.6 on tutkittavaa...

Nauhureista:
Käytän edelleen perinteistä kasettinauhuria ja kelanauhuriakin käyttäisin (valtaosa DX- kaappauksistani keloilla) kuten PÄ käyttää RM-artikkelin mukaan, mutta kelanauhuri ei toimi.
Ostin vuonna 2007 Sangeanin erillisen kasettinauhurin, jossa quarter- toiminto, eli 90 minuutin kasetille saa kamaa 4x90min= 360min eli 6 tuntia!
Tuo Sangeanin nauhuri saattaa olla vielä myynnissä sen FM- miehen (BKL) firmassa, sieltä tuon ostin.


Tämä tästä toistaiseksi =),

t. MNI, Markku Niiranen
SDXL:n jäsen 2314





JJH

Kiitokset Markku :) Näitä on aina mukava lukea ja mielellään näitä fiilistelyjä lukisi enemmänkin!
QTH: Jyväskylä (KP22VG) - Romppeet: FM/HF: AirSpy HF+, RTL-SDR - Antennit: Triax FM-3. HF: YouLoop, MiniWhip CB: CRE-8900, President Harry II Classic. RHA68: Hunter F1 Extend Range

JMN

^Komppaan, mukavaa luettavaa, vaikka olenkin syntynyt vasta silloin kun kuulit jo ekan TRT-asemasi.  ;D

Kasettinauhuria minäkin olen käyttänyt vuodesta 1998. Siitä siirtelen mp3-soittimelle halutut pätkät ja lataan nettiin.

Kerran olen yhdet kelit tallentanut läppärin kovalevylle ja heti tuli file error. Sinne jäi mm. mukava paikalliskuulutus valkovenäläisestä Radio Brestistä. Eikä rinta-radiota ole sen koommin kuulunut.

Jotkut sanovat, että voihan kasettinauhakin katketa. Niin voi, mutta ei ole vielä katkennut. Ja jos katkeaa niin siinä menee tunti, korkeintaan 1.5h kelitallennusta hävöksiin. Korruptoitunut mp3-tiedosto vie koko kelitallenteen kerralla. Jälkisiirtelyssä mp3-muotoon tiedoston toiminta on helppo varmistaa, ennen kuin vetää alkuperäisen kasettinauhoituksen yli.

Tuntemattomien asemien pätkiä voit tännekin viskellä jos lataat niitä nettiin. http://bbs.fmdx.tk/index.php?board=8.0
Ihmetellään sitten yhdessä. Omat korvat tosin eivät kuuntele kuin italiaa ja rajoittuneesti ranskaa.
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

MNi

Katsotaan, mitä nauhoilta vieläl löytyisi, jos enää löytyy kummoisia.
Tiedän kyllä JMN:n kielitaidon (ja monen muun), joka menee todella minun edelle.
Vaikka FMDX- kokemukseni yltää vuodelle 1977 (DX-kuuntelun aloitin 1969 ja SDXK:n liityin 1972), olen vielä varsin aloittelija tällä FM-sektorilla.
DX-urallani suosikkejani muuten on ollut Afrikka, Latinalainen Amerikka, Iberia, Kaakkois-Aasia, etenkin indot.
Suurin osa touhusta on mennyt nauhoitteluksi, koska olen olen ollut laiska raportoija.
Viimeisin rapo taisi syntyä 1993, ORTB Parakou.
Mutta nyt vuodesta 2002 on into yhä enemmän suuntautunut FM-laineille ja viime vuosina täysin.
Muutamana vuosina tosin raportoin reilut 20 puuttuvaa maata SW- ja MW-aalloilta, mutta nekin raportit jäi lähettämättä..., kuten monena muunakin vuonna.
Eli olen missannut jokusen dx-maan, alkaen Riukiu-saarista. =).
Mutta kaikkiaanhan olen kuullutkin vain hieman yli 180 maata, joka on "pikkuisen" vähän, mutta...
Mutta, kukin tyylillään.

t. MNi Hailuodosta