SDR vai ei?

Aloittaja oh5yw, 16.07.2013 - 17:16

« edellinen - seuraava »

oh5yw

Olen tässä tuumannut FMDX-kuuntelun uudelleenaloitusta näin kesäajaksi, kun nuo pitkät aallot vaativat pimeyttä kuuluakseen.

Minulla olisi jo käytössäni Perseus, kannattaisiko siihen hankkio FM+ tai joku Dientronik vai olisiko joku perinteisempi värkki kenties käyttömukavampi?

En välitä mistään kaistan tallennusmahdollisuuksista, mutta visuaalinen asemien havannointi kyllä on ainakin pitemmillä laineilla osoittanut olevansa valttikortti.

Mutta kertokaapa te, aktiivikuuntelijat, mielipiteitänne

Kari

FM-JY

Hyvin tuumattu.

FM+:n ohella aktiiviväestö lienee valinnut Sony XDR-F1HD:n pääradiokseen. Selektiivisyys ja herkkyys ovat XDR:n päävaltit. Se toimii myös kaupungissa häiriöiden (Voice/NRJ/Järviradio/City/Nostalgia) keskellä. Löytyy mm. täältä:
http://www.ebay.com/itm/Sony-fm-am-digital-tuner-HD-radio-XDR-F1HD-/151082576021?pt=US_Radio_Tuners&hash=item232d392895

FM+ vaatii toimiakseen etäisyyttä häiriöpesäkkeisiin. Esim Utö tai muu maaseutu kelpaa. Dientronicista on kokemusta OIRTilla ja on kelpo peli siellä. Dientronic kerää tosin harhoja maaseudullakin.

Jos on mahdollisuus häiriöttömään QTH:oon kaupungeista kaukana ottaisin FM+:n taajuuksien visualisointiin ja kelipäivystykseen ja XDR:t itse kuunteluun.

Sitten jos QTH on vieläkin parempi ja tyhjiä taajuuksia on riittävästi niin FM+:kin voisi kelvata radioksi, vaikkei se yllä XDR:n tasolle.
QTH Hankasalmi. Sony XDR-F1HD GTK.  Elad FMD-S2, AirSpy Disco. Körners 9.2-15.x-19.3. Preamps Triax A88108, ULNA 3013 88-108. Hartwig, TotRecPro.

oh5yw

Dientronics 80-120 downconvertteri tilattu, saas nähdä kuinka käy...

Lähimmälle ULA-lähettimelle on 30km matkaa

Kari

oh5yw

Dientronikin Perses 80-120 konvertteri on jo postissa, saapunee kotiin huomenissa. Kohta pääsen siis testaamaan Perseus + Perses yhdistelmää. Sopiva ilmainen softa lienee WRPlus 1.11?  Ai niin se antenni pitäisi vielä jostain konnata...

Kari

oh5yw

Tänään se sitten saapui



mutta voi hirvitys, siinähän on SMA-liittimet, eihän mulla niitä täällä kotona ole...testaus siirtyy taas eteenpäin  :P

Kari

oh5yw

No jopa sain konvertterin tulille ja ihan ekan RDS-kaappauksen...