(Vain) vastaanottoantenneja molemmat. Enpä osaa sanoa, kumpi ompi parempi antenni, eHam.net -arvostelusivustolla ei tykätä oikein kummastakaan, ehkä enemmän tuosta MFJ:stä. Kokemusta kaupallisista kehäantenneista itselläni on vain kaverin ALA 1530 -loopista, siitäkin vain vähän - tuolla vehkeellä ei taida olla maahantuojaa tällä hetkellä. ALA1530 on hyvä, sisätiloissa, en oikein luottaisi sen säänkestävyyteen.
Kehäantennin voi tehdä itsekin, ohjeita löytynee netistä - ainoa haitta on, että itsetehtyyn voi olla vaikea saada sopivaa säätökondensaattoria ja vahvistinta. Joskus yli 40 vuotta sitten (joo, mulla on ikää 56 v. - entä itselläsi?) rakensin itse, metri kertaa metri -kokoisen neliönmallisen "kehän", jossa lankaa oli kiedottuna useita metrejä (en muista paljonko ja mikä on "aktiivisen" langanpätkän mitta). Samoin on hukkunut rakennusohjeet vahvistimeen. Säätökondensaattori oli muistaakseni 500 pikoFaradia ja vahvistin toimi 9 voltin nappiparistolla monta kuukautta kerrallaan.
Looppiantenni on kerrostaloympäristössä hyvä, se on vähemmän altis kaikenlaisille häiriöille, kuin monet muut.
Taisi muuten jäädä mainitsematta, että nuo jossain välissä johonkin viestiin laittamani linkkien mukaiset amatööriradiot vaativat myös 13,8 voltin (ns. 12 voltin) virtalähteen ("muuntajan"), vähintään 25 ampeerisen käytännössä.
Suosittelen radioharrasteen aloittamista dx-kuuntelulla ja matkaradiolla, jonka sisällä oleva ferriittiantenni auttaa keskiaaltojen ja ulosvedettävä piiska muilla aaltoalueilla (lyhytaallot, ULA).
Tuo nimimerkki JMN laittoi hyvän linkin dx-kuuntelun aloitukseen, läpyskän kannessa taitaa olla itse Jan-Mikaelin nuoruudenkuva? (No, joo, nuori on vieläkin...) Olis hyvä, jos paikkakunnalta tai lähistöltä löytyis joku alan harrastaja, kädestä pitäen olis helpompi opastaa, kuin tekstittämällä... Itse asun Naantalissa (enkä silti ole Muumipeikko).
73, MOP, OH1PGU