Icom ic-281H

Aloittaja Jussi, 13.10.2012 - 14:30

« edellinen - seuraava »

Jussi

MOI

ajattelin kysellä myös täältä, mitä mieltä olette kannaataako kyseinen radio hommata

JMN

Terve pitkästä aikaa!

Mihin käyttöön tätä olet harkinnut? Riippuu aivan siitä, kannattaako kyseinen laite hankkia.

Kyseessä näyttää olevan transceiveri, siis yhdistetty receiver ja transmitter, vastaanotin ja lähetin. Ymmärtäisin, että tuon hallintaan tarvitaan luvatkin, koska sillä pystyy lähettämäänkin, eikä sillä pysty kuuntelemaan kuin 10MHz kaistaa. Ulkomaisten yleisradioasemien kuunteluun tuosta ei ole, mutta jos intoa keskustella toisten (kotimaisten) amatöörien kanssa löytyy niin mikä jottei. Mahtaako 440 megan bandilla olla trafiikkia?
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

MOP

Jos hankit radioamatööriluvan, niin ihan hyvä peruskone. DX-käytössä melko turha.
Ylipäätään noissa nykyaikaisissa radioamatöörivehkeissä, vaikka niissä olisikin "yleisradioalueita", ei ole välttämättä kovin hyvin optimoituna muita, kuin amatööribandeja, kaistanleveydet sun muut on hamssikäyttöön suunniteltu (poikkeuksiakin laitevalikoimissa on). Itselläni on IC-718 lyhytaaltoja varten, se onkin kohtuullinen "vanhan hyvän ajan kone" - vrt. saman näköinen IC-R75.
73, MOP / OH1GPU

Jussi

no terve taas

kun mä oon kuunnellut radioamatööri liikennettä, niin siellä on erittäin asiallisia keskusteluja, esim kerran ne keskusteli sähkö asennuksista ja kun mä oon hääränny n. 25 v noita sähköasennuksia ja olisi kiva ollu jelpata.

Ja kerran ne keskusteli tietokoneista, ja mulla on ollu harrastus jostain -80 luvulta, räplätä noita koneita.

Eli ajatus oli että ajattelin jotenkin suorittaa tutkinnton ja hommata ( oliko se nyt rigi ) niin radio. Jos sattuu innostus suorittaa tutkinto niin mikä olis sopiva alottelijan radio. n. 1000 € paikkeilla.

t.jussi

MOP

DX-kuunteluharrastetta täydentää sujuvasti radioamatööriys - tai päinvastoin, miten sen haluaa ottaa. Suosittelen amatööritutkinnon suorittamista (ennen, kuin ostat laitteita).

Radiolaitteita on monenmoisia. En halua mainostaa mitään kauppiasta sen paremmin, tässä kuitenkin yhden kotimaisen liikkeen sivuilta esimerkki laitteesta, jossa aaltoalueita on monta:
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=ham_yaesuham&sivu=ham.ft897&tuote=Y .
Toinen, vain lyhytaalloille tarkoitettu: http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=ham_icomham&sivu=ham.ic718&tuote=Y .

Lisäksi tarvitset tietysti antennin, syöttöjohdon sekä mielellään virittimen (eli tunerin).
Lyhyille aalloille tarkoitettu antenni harvoin istuu VHF:lle, ja lyhytaaltojen "alabandin" antenni ei sovi "yläbandin" antenniksi, joten antenneja tarvitset ehkä monta.
Noitahan voi rakennella itsekin, googlettamalla löytyy hirvittävä määrä lisätietoa, englanniksi kylläkin.
73, MoP, OH1GPU

P.S. Sähkötystaitoahan ei nykyisin vaadita radioamatööreiltä, mutta viehättävä piirre harrastetta sekin!

Jussi

NO NIIN
Hyvä tietää että kannattaa ensin suorittaa tutkinto ja sitten miettiä millaista radiota hommailee, mutta kun mulla on vain toistaseksi 4 m parveke lounaaseen korkealla mäellä espoo, kannaatko ensin miettiä antennin sijoitusta ettei se tyssää siihen että on radio mutta nou hyvää antennia. Onko niitä amatööritutkintoja milloin tilaa vai vain määrättynä aikoina ?. Niin kuuntelin mutsin vanhalla blaukkarilla titaata ikä. 7 v. Noi sun radio ehdotukset oli hienoja ja tyylikkäitä.

t. jussi

MOP

Tuosta tutkinnosta: Kannattaa tarkistaa asiaa Suomen Radioamatööriliitosta ( www.sral.fi ) - sieltä saa vähintään soittamalla/sähköpostittamalla tietoa tutkinnosta, tutkinnon vastaanottajista ja tietty tutkintoon opiskelemisesta.  
Ota myös yhteyttä tuonne Suomen DX-kuuntelijoihin, jos et ole vielä sitä tehnyt ( www.sdxl.org ).

Parvekkeelle ei kovin isoja antenneja mahdu. Keskiaalloille sopiva looppiantenni, ULA-alueen ("harava") dx-kuunteluun ja radioamatööri-VHF-antenni (esim. "J-tikku"), ne saa mahtumaan parvekkeelle - lyhytaaltoantenneilla, lanka- tai pystykeppimallisilla, pakkaa olemaan yleensä mittaa enemmän. Puhumattakaan "tehokkaista" keskiaaltojen kilometrien pituisista vastaanotto/lanka-antenneista, joita käyttävät tehokuuntelijat tuolla Lapissa.

Pienemmillä antenneilla yleensä pääsee kuuntelussa alkuun. Iän ja kokemuksen karttuessa nälkä kasvaa, katso tämä radioamatööriantennihirviö: http://www.radioarcala.com/nbspStation/TowersandAntennas/Tower7/tabid/358/Default.aspx .

Kiiruhda hitaasti tämän harrasteen kanssa.

73, MoP, OH1GPU


Jussi


JMN

Lainaus käyttäjältä: MOP - 18.10.2012 - 09:10
Ota myös yhteyttä tuonne Suomen DX-kuuntelijoihin, jos et ole vielä sitä tehnyt ( www.sdxl.org ).

Täältä lueskelemalla saa hyvän peruskäsityksen, mistä on kyse http://www.sdxl.org/Harraste_versio_1_5.pdf
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

Jussi

niin

piti vielä lisätä http://www.koneita.com/erikoistuotteet/tuotteet/rx/aor.htm ,  rahat on aika  vähissä tällä hetkellä,  mutta jos jossain vaiheessa hommaan niin kumpaa suosittelet ? , ettei eurot menisi hukkaan


t. jussi

MOP

(Vain) vastaanottoantenneja molemmat. Enpä osaa sanoa, kumpi ompi parempi antenni, eHam.net -arvostelusivustolla ei tykätä oikein kummastakaan, ehkä enemmän tuosta MFJ:stä. Kokemusta kaupallisista kehäantenneista itselläni on vain kaverin ALA 1530 -loopista, siitäkin vain vähän - tuolla vehkeellä ei taida olla maahantuojaa tällä hetkellä. ALA1530 on hyvä, sisätiloissa, en oikein luottaisi sen säänkestävyyteen.
Kehäantennin voi tehdä itsekin, ohjeita löytynee netistä - ainoa haitta on, että itsetehtyyn voi olla vaikea saada sopivaa säätökondensaattoria ja vahvistinta. Joskus yli 40 vuotta sitten (joo, mulla on ikää 56 v. - entä itselläsi?) rakensin itse, metri kertaa metri -kokoisen neliönmallisen "kehän", jossa lankaa oli kiedottuna useita metrejä (en muista paljonko ja mikä on "aktiivisen" langanpätkän mitta). Samoin on hukkunut rakennusohjeet vahvistimeen. Säätökondensaattori oli muistaakseni 500 pikoFaradia ja vahvistin toimi 9 voltin nappiparistolla monta kuukautta kerrallaan.
Looppiantenni on kerrostaloympäristössä hyvä, se on vähemmän altis kaikenlaisille häiriöille, kuin monet muut.

Taisi muuten jäädä mainitsematta, että nuo jossain välissä johonkin viestiin laittamani linkkien mukaiset amatööriradiot vaativat myös 13,8 voltin (ns. 12 voltin) virtalähteen ("muuntajan"), vähintään 25 ampeerisen käytännössä.
Suosittelen radioharrasteen aloittamista dx-kuuntelulla ja matkaradiolla, jonka sisällä oleva ferriittiantenni auttaa keskiaaltojen ja ulosvedettävä piiska muilla aaltoalueilla (lyhytaallot, ULA).

Tuo nimimerkki JMN laittoi hyvän linkin dx-kuuntelun aloitukseen, läpyskän kannessa taitaa olla itse Jan-Mikaelin nuoruudenkuva? (No, joo, nuori on vieläkin...)  Olis hyvä, jos paikkakunnalta tai lähistöltä löytyis joku alan harrastaja, kädestä pitäen olis helpompi opastaa, kuin tekstittämällä... Itse asun Naantalissa (enkä silti ole Muumipeikko).

73, MOP, OH1PGU 

JMN

Lainaus käyttäjältä: MOP - 19.10.2012 - 09:45
läpyskän kannessa taitaa olla itse Jan-Mikaelin nuoruudenkuva? (No, joo, nuori on vieläkin...) 

No ei sentäs  ;D Sinikantisista lehdistä päätellen on vuodelta 1999 ja taisin olla tualloin himpun verran snadimpi. Siinä on Ville, sukunimeä en muista. Noormarkun vahvuuksia, ei taida olla aktiivinen enää tällä saralla!
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...