Veikkaisinpa...

Aloittaja MNi, 27.07.2012 - 09:04

« edellinen - seuraava »

MNi

Veikkaisinpa, että eilisen jälkeen tänäänkin 27.7. olisi kelipäivä..., niin se ainakin "ennen wanhaan" oli, että pari - kolme päivää perätysten.
Mutta "ennen wanhaan" ajoista on paljon muuttunut.
Minullakin tuo on jo DX Sherlockin seurailua: tuleeko pilvi/ pilvet sopivalle paikalle, onko MUF tarpeeksi korkea...
Ja varmuudella silti radio suhisemassa, josko joku pikku pilvi sopivassa paikassa olisi jäänyt kartalta huomaamatta...
Kai tuo on sitä nykyaikaa? =)

t. MNi

MNi

Kah, 50 megalla näköjään Suomesta saaneet multihop- yhteyksiä Alaskaan, KL7KY.
Mie taidan olla ainoita aikoinaan radioamatööritutkinnon suorittaneita, joka ei ikinä ole saanut yhtään radioamatööriyhteyttä.
Syykin oli yksinkertainen.
Suoritin (siihen aikaan oli tällainenkin luokka) kokelasluokan tutkinnon 1973 ja sain tunnuksen OH7UZ.
Kokelasluokan lupa (toisjn kuin nykyinen ikuinen perusluokan) oli voimassa vain 5v, sinä aikana oli yritettävä saada yleisluokan lupa (vaativampi tekniikan tutkinto ja oliko se nyt 300 pakollista sähkötysyhteyttä kokelasluokassa) tai suoritettava kokelasluokan lupa uudelleen 5v välein.
Siihen aikaan sähkötyksen anto- ja vastaanottokoe oli pakollinen (40 merkkiä/ min) ja tekniikka oli putkitekniikkaa kokeissakin.
Noh, 1974 muutin Helsinkiin, ja mihinkäs alivuokralainen antennin olisi viritellyt?
Ja minulla ei ollut kideohjattavaa (se kiteellä "istuminenkin" oli pakollista) sähkötyslähetintä.
Ja tuohon aikaan myös SRAL:n kuuluminen oli pakollista, ilman sitä ei ollut lähetyslupaa.
Maksamattomien jäsenmaksujen (se köyhyys) vuoksi jouduin viralliselle "Mustalle listalle" 1975. =)
Ja armeija 1976, alan vaihto 1978... ja samana vuonna lupa pamahti vanhaksi.

Tuli vain mieleeni kaikki tuo kun katselin DX Sherlockin 50 megan puolta.
Jos nyt suorittaisin tutkinnon uusiksi (paljon helpompaa kuin tuolloin) olisi kiinnostukseni kohde 6m, 2m ja 70cm ja ehken myös 10m.
Näiden alueen kelityypit kiehtovat minua.

t. MNi



JMN

Kännykkä sanos just että OIRT. Aika hyvin arvattu ;) Kai se olis bandille kavuttava, lakkasuolta just ennätin kotiin. Mukava oli lukea hamssimuisteloita :o
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

MNi

Harmi...
Kaikki muu kyllä tietsikalla toimi, mutta tuo "DX Sherlokki" hyytyi pahemman kerran... =(

JMN

Tuntuu toimivan ajoittain, liikaa kuormitusta? Ainahan se melkein jumekseen menee kun keliä vaan on  ;D
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

THT

Lainaus käyttäjältä: MNi - 27.07.2012 - 09:04
Veikkaisinpa, että eilisen jälkeen tänäänkin 27.7. olisi kelipäivä...,

Sitäpä toivoin minäkin, kun eilisen missasin, vaan eipä ole tainnnut kokeneidenkaan korvissa kovin kummoista kuulua... harmi.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

Radio Rossii, 71,08 MHz, lähetin jossain Uralilla. Harvakseltaan OIRT:ia nosteli piiska-antenniin. Välillä päiväunet veivät voiton ja muutenkin oli sellaista vasemman käden kuuntelua vähän. Alueellisia ei osunut korviin tietenkään mutta JY:hän vetäisi Dinamit FM Ekaterinburgin. 88.3.
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

MNi

Tasan ei käy onnen lahjat, ja sama suunta näköjään jatkuu jo heti aamusta. =)
Mietin eilen Sherlockia katsellessa, että noita Arkangelin suunnan asemia olisi ollut kiva kopaista Hailuodosta OIRT- pelilä.

Mutta päivä on uusi.
Kävin lähikaupasta hakemassa kahvin kylkiäiseksi litran jäätelöä (tämä on jaettava kristillisesti kahden kissavanhukseni - 17v ja 18v - kera) ja kelien seuranta alkaa.

t. MNI

MNi

Edelliseen lisämietelmä: Tietystihän se riippuu pilvien sijainnista, mihin täältä pääsisi OIRT- radiolla.
Tuo Vienan suunta tulisi parhaiten kai paremmilla tropoilla?
Mutta ES- keleillehän tuolla olisi tilaa itään ja kaakkoon.
Noiden OIRT- aparaattien saatavuus on vain mikä on.

t. MNi

JMN

Tecsunissa on aukoton FM 64-108. Jää siihen siis Japsiulakin vielä väliin.. Sillä itse vähät OIRT:ini kuuntelen mutta ko alue ei ole niitä sykähdyttävimpiä henk. koht.
Tecsun kestää hyvin yagiakin perässään kyllä. Kuulemma jopa yli 10 elementtiä..

En tiedä sitten millä jengi noita asemia repii!
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

THT

Joo, minua kiinnostaisi myös tietää, millä OIRT-lokauksia oikein revitään. Muutaman kerran olen onnistunut sieltä Tecsunilla signaaleja kuulemaan, vaan en tiedä, millä taajuuksilla kannattaisi kytätä ym. On edelleen suuri mysteeri minulle tuo OIRT-alue. Tietyssä mielessä olisi mukava vähän parantaa mahdollisuuksia sillä saralla, kun näyttää noita kelejä siellä kohtuullisesti olevan.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JJJ

#11
Lainaus käyttäjältä: THT - 30.07.2012 - 12:21
Joo, minua kiinnostaisi myös tietää, millä OIRT-lokauksia oikein revitään.

Aikaa on kulunut tämän aiheen käsittelystä,, eiköhän tänne voi vielä kirjoitella....nooh  näinä aikoina itse kuuntelin OIRT ja B1:stä  Icom IC-R8500 ratiolla.
Tuota aaltoaluetta on kiinnostavaa seurata koska siellä "tapahtuu" useammin kuin CCIR -bandilla. Myös tuolta alkaa usein ekat merkit CCIR -bandin Esseihin...

2013 kesästä alkaen olen käyttänyt myös Sony XDR-F1HD:ta OIRT kuunteluun koska " i2c" -modaus tuo taajuudet käytettäväksi.
http://fmdx.pl/xdr-i2c/

Antenneina on 90 -luvun alkupuolella PSS:n suunnittelemat yagit:
http://www.jounikarjalainen.fi/Pic/BI-OIRT.jpg

Erilaisia mastovahvistimia kokeillessa ja useita särkeneenä salaman avittamana.. olen nyt näissä päätynyt Low Noise Amplifier malliin
jotka tilasin radioamatööriltä Kroatiasta ilman koteloa ja SMA-liittimiä, huimaan 5eur kirjemaksun saattelemana :
http://lna4all.blogspot.fi/

Nämä ovat erinomaisia jos ympäristön olosuhteet sen sallivat, otettaessa huomioon etäisyydet tehokkaisiin tx:iin etc. mahdolliset muut lähetteet alueella 50MHz - 4GHz johon tämä vahvistin kykenee!
Hinta on sika halpa, valmiiksi kasattuna piirikorttina -testattuna- , varaosaa saa tarvittaessa edukkaasti, kohinataso erinomainen ~0,7dB luokkaa 50MHz-100MHz kaistalla jolla vahvistus ~25dB .
Tässä mastovahvistimen aktiivikomponentin, PSA4-5043+ suoritusarvot:
http://www.jounikarjalainen.fi/Pic/PSA4-5043+.pdf



Salaman piikkejä vastaan taistelen BiDir transienttidiodilla 6,8V joka yagin syöttöön sijoitettuna ehtii estämään piikit ja vahvistimen etuasteen vioittumisen erinomaisesti.
Löytyy:  http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=17059
Speksi: http://www.jounikarjalainen.fi/Pic/P6KE6.8CA-D.pdf

Jouni JJJ



Elad FDM-S3, Icom IC-R8600, Kiwi-SDR, Sony XDR-F1HD. Körner 24.1_r . windom 42m. 47-74MHz 12el. Körner yagi. 8xDAB V VHF-Stack. Jultec JFA110 35dB. 3x RC 1301 (88-230 MHz). 175-240MHz 42dB/0,6nf. , 45-75MHz 20dB / 0,5dB, 108-175MHz 40dB/0,5dB. 230MHz-470MHz 38dB/0,5dB . Double Discone 25-1300MH