Uutiset:

Liity myös Facebook - ryhmäämme!

Main Menu

Tökkimistä vain...

Aloittaja MNi, 25.06.2018 - 15:39

« edellinen - seuraava »

MNi

Eipä ole tänä kesänä Hailuodossa ollut hurraamista.
Mahdolliset toukokuun kelit on mennyt lintuhommissa.
1.6. kaiketi ollut kelipäivä, mutta sen päivän olin Oulussa ystävää tapaamassa.
Ja sen jälkeen ollut kohdallani vain tökkimistä.
Vika tökkimispäivä eilen sunnuntaina 24.6.
Kello 10.40 Z herätteli jo pieniä toiveita, jotain alkoi kuulua alataajuuksilla.
Ainakin välillä 88.30 - 89.70 MHz.
Mutta minuutin parin kuluttua ne toiveet hävisivät.
Vielä 11.04 Z oli asemalla tai parilla yritystä, mutta eipä muuta.
Eli 24 minuutin varsinainen tökkiminen.
Saareen nähden asemat (ne harvat) tulivat kai aika suoraan etelästä tai etelän ja lounaan välistä?
Nauhalla pari minuuttia, ei mitään tolkkua.
Mutta josko vielä tänä kesänä.

MNi

KOJ

Moi,

Fmlistin kartan perusteella https://www.fmlist.org/fm_logmap.php?datum=2018-06-24&hours=0&band=Es&target=ALL&rxin=FIN keli ei luultavasti yltänyt Ouluun saakka. Pohjoisessa Suomessa on tosin aika vähän kuuntelijoita, joten lokauksia ei välttämättä tule. Toisaalta Lars Lahti https://www.fmlist.org/fm_logmap.php?datum=2018-06-24&hours=0&band=Es&target=ALL&rxin=S on saanut lokauksia aikaiseksi. Millainen laitteisto sinulla oli käytössä?

terv.

KOJ

MNi

2x Sangean ja 1x tecsun. Lapamatodipoli Tecsunissa, muuten piiskat.. Eli hyvin vaatimattomilla vehkeillä.
Tosin muistan upean kesän 2010.
Italiaakin kuului Hailuodossa ja kelit jatkui tunnista toiseen.
Parin tunnin yötauko ja taas sama jatkui aamuyöstä.
Jokusen päivän.
Niin, etten kertakaikkiaan jaksanut enää kykkiä radion äärellä kymmentä tuntia kauemmin.
Tuli mieleen upea vuosi 1981.
Silloin käytössäni oli Grundig Satellit.
27.6. (muistaakseni) oli taas iltakelejä, hyvin häipyväisiä, asemia tuli ja meni.
Ja minä olin väsynyt.
Islantia kuului, mutta mulle tuttuja.
En hölmö tajunnut kokeilla niitä privaatteja Islannista, niitä, jotka myös olivat kuuluneet.
Ja ne tavan RUV- asemat (paria kokeilin) eivät tulleet niin kuin aurora-essinä 2010. Jolloin asema kuului feidaamatta puhtaasti yli 20 minuuttia Islannista.
Nyt pelkkä essi.
Tuosta 2010 kuulumisesta lähetin kasetilla muutaman minuutin tallenteen (kera idin) JMN:lle.
Ja kyttäilyäni nyt vaikeuttaa toinen "inhimillinen" ongelmani.
Aikani kuluu rakkaan ihmisuhteen pelastamiseen.
Tässä nyt julkinen huokaus, vaikka tätä ei pitänyt tännekin tunkea.
Ei todellakaan.

MNi

JVA

Oulun tasolla ei ole tosiaan kuulunut kunnolla asemia sitten 1.6.  Heinäkuussa en ole kuullut yhtään Es-asemaa Torniossa.  Lars Lahdella on ollut bandi yhtä tyhjä.  Täytyy huomata, että Lassella on OIRT:llä Körner mallinen antenni ja CCIR:llä yli 15 metrin mastossa horisontin yläpuolella Körbner 19.3., joten jos Lasse kuulee jotain niin minä en välttämättä kuule.

JVA