Uutiset:

Suosittelemme:
FMList

Main Menu

20.6.2013

Aloittaja MNi, 20.06.2013 - 11:39

« edellinen - seuraava »

MNi

Tervehdys!

Mikä minun FM- kuunteluani vaivaa?
En ole "kesäterässä" vaan suorastaan talviterässä!

Tosin mainittava on, että jos etelässä (ja keskisessä Suomessakin) on ollut upeita kelejä toukokuussa ja kesäkuussa, olen kuullut niistä täällä Hailuodossa Sangeanilla ja teleskooppiantennilla vain rippeitä.
Tai sitten olen ollut (kuten 17.6) iltaunilla. =(
En jotain parin minuutin brittitöhäystä 13.6 taajudela 88,30MHz edes ilkeä kertoa.
Ja luulenpa, ettei Oulussakaan (JVA) ole oikein vielä ollut kunnollista kelipäivää kelin täydessä merkityksessä.
Tosin olisin toivonut, että aamun jälkeen JVA olisi voinut olla paremilla laitteilla, antenneilla ja kokemuksella kuulolla.
Kai hänellä joku SDR kuitenkin siellä tallentanee nytkin?

Varhain aamulla töhähteli Puolaa silloin tällöin, kävin kaupassa ja tein muutakin.
Sitten 6.50 UTC päätin, että nyt on jo kuunneltava. =)

Ihan silkasta riemusta parkkeerasin tutulle taajuudelle 88,30MHz kuullakseni vain kuulutuksen "Polskie Radio..."
Kas kun tuo on yksi kyttäystaajuuksistani, ja siihen örvelsi tukkeeksi Radio City Ylivieskasta.
Se taajuus on MINUN, nyyh.
Ja iloinen olin, kun puolalainen niittasi 10-2 ylivieskalaisen täysin.

Sittenpä alkoi tulla tsekkejä, RDS "R--Zurnal" oli hyvin esillä monella taajuudella.
Seassa saksankieltä.
Minun olisi vihdoin jo opittava se, että ekaksi katsotaan miten korkealle MUF yltää minunkin vähäpätöisillä laitteilla.
Kyllä sieltä saksaa kuului, 98.80, 97.00 ym.
Oulussa kaiketi olisi menty bandin loppuun...?
Poikkesin taajuudelle 95.00, jossa kauinis RDS "Blanik C", tuon audio-ID puuttui nauhalta, ja sitä tarvitsi odotella vain kaksi minuuttia.

Sitten poukkoillen (hyvin) Saksaa, Itävaltaa..., tsekkiäkin taas välissä ja homma ehken jatkuu vielä..., eli takaisin.
Josko joku uusi asema tulisi.

t. MNi




MNi

Eli omat tarkemmat muistiinpanoni Hailuodosta tältä päivältä ovat aikaväliltä kello 6.50 - 8.15UTC.

En tunnusta kuulleeni ainoatakaan minulle uutta asemaa, ja tuskin nauhoiltakaan niiitä löytyy.
Olipa vaan melkoista poikkoilua, asema kuului sieltä, häipyi, toinen tuli sieltä, häipyi...
Välillä alhaalta, välillä ylhäältä.
Eli kyllähän tämän ekaksi kunnon (?) ES- avaukseksi Hailuodossa katsoisin, mutta omillla laitteillani tulos nyt tämä.
Mutta eihän tämä mikään kunnon ES- keli mielestäni ollut, edes minun romppeillani.
Mutta enpä kuitenkaan noita moiti.
Sangean kera siihen yhdistetyn vanhan Grundig Satelllitin piiskan (antaa joku pari - kolme pykälää paremman sinkun kuin Sangeanin oma teleskooppi) on kuullut (kera minun) joka kesä paljonkin uusia asemia.
Enkä epäile, ettikö nytkin.

Jollei tule kuten vuosi 2010 ja upea kesä.
Asemia kuului päivä- ja tuntitolkulla 108 MHz:n saakka.
Vain muutaman tunnin väli yöllä, ja varhain aamulla heti sama meno.
Tuolloin tein sen, mitä en koskaan ennen ole ES- keleillä tehnyt!
Aloitin varhain aamulla, ja joskus 17-18 tunnin yhtenäisen keliputken jälkeen en yksinkertaisesti enää jaksanut (!) kuunnella lähellä puoltayötä.
Suljin radion vaikka kelit jatkui.
Ja kun heräsin, sama homma oli menossa...
Upeaa.
2010 oli aika mahtava FM- vuosi.

En vieläkään tarvitse parempia laitteita, tarvitsen vain enemmän kokemusta!!! =)
Tässä kelien puutteessa kuuntelin vanhoja nauhoituksiani vuodelta 1981, nauhoitettu Liedossa lähellä Turkua.
Voi sitä italialaisten ja jugoslaavien määrää... =)
Ihanaa, aparaattina oli jo TIL:n legendaariseksi FM- kaluksi tekemä Grundig Satellit 1400.
Siinä oli digitaalinäyttö ulalla, jota monissa harrastepeleissä ei vielä ollut.
Ja silloin kaupalliset italiaanot tekivät tuloaan.

Mutta kuten sanottu, tarvitsen aloittelijana (huolimatta vanhoista) kokemusta, ja joka kesä jotain tulee...

t. MNi


MNi

Väsyneenä kirjoituksen ristiriita; oliko kunnon ES- avaus vai ei,
Molempia kirjoitin.

Sanotaanko surkea, mutta kuitenkin kunnollinen ES- avaus. =)

t. MNi

MNi

Ja varoittavana esimerkkinä lisättäköön, ettei kannata aloittaa juhannusta liian aikaisin. =(
Kuten minä!
Mie nukahdin...

Ja heräsin, kun Sangean alkoi höpöttää omiaan.
Kello oli 15.32 UTC,
Jostain syystä se Sangean oli jäänyt auki (tai ainahan se on auki!) omituisesti taajuudelle 88,45MHz.

Siinä todella pöpperöisenä en edes tajunnut oliko kieli hollantia vai englantia...
Niin väsynyt olin.
Ja eipä tuo minuuttia enempää pauhannutkaan, sinne meni...

Hyvää juhannusta silti, älkää ottako esimerkkiä minusta.

t. MNi