30.7.2012 osa 2.

Aloittaja MNi, 30.07.2012 - 22:30

« edellinen - seuraava »

JJH

Lainaus käyttäjältä: JMN - 31.07.2012 - 16:14
Tämmöinen löytyi taas sähköpostista äsken ihan selkokielellä!

Kyllä, Rás ykkönen se oli!
Terv.
Guðrún Helga.

Lauserakenteesta jo näkee, ettei ole käännöskoneella tehty. Kielitaitoista tämä radioväki mikrofonin takanakin.

Sulla kävi jumalaton flaksi, sillä mä jallitin omaa vastaustani varmaankin sen 3-4 vuotta. Sait kerralla raportin menemään oikeaan osoitteeseen. Mulla pienoiseksi harrastukseksi muotoutui vuonna 2007 kuulemani RUV Rás 1:n rapsiminen. Lopulta sieltä hellyttiin oikein perinteisen qusillin kera kuittaamaan :D
QTH: Jyväskylä (KP22VG) - Romppeet: FM/HF: AirSpy HF+, RTL-SDR - Antennit: Triax FM-3. HF: YouLoop, MiniWhip CB: CRE-8900, President Harry II Classic. RHA68: Hunter F1 Extend Range

JMN

^Niin noihin aiempiin jorinoihin täytyy vielä lisätä että sopivalla ajoituksella (mäihällä) on oma melko merkittävä roolinsa. Varmasti osasyynä tuossakin oli se, että paikalla ollut juontaja pääsi käyttämään sattumalta osaamaansa suomen kieltä. Toki kainosti toivoin, josko kortteja vielä lyhytaaltoajoilta olisi jemmassa.  Ans kattoo ny.
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

MNi

Ja nyt täytyy toivoa, että Islannista joltain vielä löytyy kasettinauhuri, sillä mukaan lähtee 4 minuuttia nauhoitusta sisältäen ID:n.
Tehdään tämä homma nyt kunnolla... =)

t. MNi

THT

Täällä toinen (kolmas, neljäs, kuinka monennes?) retrokuuntelija (aloitus taisi olla vuonna 1972) luki innolla edeltävän ajatustenvaihdon raporteista, qusilleista ja muusta. Mietin juuri, milloinkas minä olen viimeksi raportuinut. Varma en ole, mutta taisin tuossa Itä-Euroopan mullistusvuosien jälkeen raportin tai muutaman pistää menemään kuitatakseni uusia maapisteitä (mm. Slovakia, muistelen) lyhyiltä. Vaan niistäkin vuosista on jo aikaa.

Näitä Essin antimia en ole raportuinut ainakaan toistaiseksi yhtäkään, vaikka jotain sentään olen onnistunut tunnistamaankin  :). Nytkin taitaa mennä niin, että tallenteita puran kelien jo mentyä, vaan mikäs se mukavampaa. Ilman Essiä en varmaan olisi tässä parina kesänä harrastusta samalla tavalla elvyttänytkään.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

MNi

Minulla on vielä 14.7. kelipäivältä pari - kolme asemaa työn alla, ja 26.7. kelipäivän nauhoitukset olen käynyt ohimennen vain 1-2x läpi.
Onpahan mukavaa puuhastelua silloin kun varsinainen ES- kausi on ohi. =)

t. MNi

THT

Lainaus käyttäjältä: MNi - 31.07.2012 - 13:27
Ja tuosta tuli mieleen, että Tapani Laitisen pitkä ja ansiokas artikkelisarja "Kieliä radioaalloilla" 70- luvulla kannattaisi julkaista Radiomaailmassa uudelleen.
Hän kävi sarjassa läpi Euroopan kielet ja DX- kuuntelijan kannalta kaikki tärkeät Aasian ja Afrikan kielet.
Jokaisen kielen kohdalla on lukusanat ja DX- kuuntelijan kannalta tärkeitä sanoja kunkin kielen kohdalla, kuten uutiset, sää jne.
Minulla nuo lehdet (joissa "Kieliä radioaalloilla" on) on samassa kansiossa, jossa on kaikki sanastoni ja raporttikaavake- mallini.
Nuo kaikki olivat tärkeitä silloin kun raportoin asemia, mutta ID:n tunnistamisessa ja yksityiskohtien "repimisessä" tuosta sarjasta on ollut paljon hyötyä.

t. MNi

Kannatan! Vaikka nykyään näytteitä ja sanastoa eri kielistä löytyy melko helposti netistä, mainittu Tapanin artikkeli oli erinomainen kooste nimenomaan dixarin kannalta keskeisestä sanastosta. Toiveuusinta olisi ehdottomasti paikallaan. Voi olla, että tekijä itse haluaisi kuitenkin päivittää tekstiä ja korjata mahdollisia puutteita, mutta perusrunko lienee kunnossa. Itse olen noiden vuosien DX-Kuuntelijat jo hävittänyt – valitettavasti.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

MNi

Minulla on lehdet vuodesta 1972 alkaen likipitäen tallessa (tuo -72 vuosikerta oli viimeinen kätevässä A5- koossa).
Tosin monista muutoista johtuen (noista tulee jo kymmeniä kiloja) pari vuosikertaakin on häipynyt jonnekin, ja osa lehdistä ei oikein ole enää edustuskunnossa.

t. MNi

MNi

Moiks!

Olen jokseenkin varma, ettei Islanti viime vuonna tullut minulle pelkillä ES- keleillä.
Olisi kiva saada samaan aikaan kuunnelleiden JVA:n ja viereisen ruotsalaisen kaverin (jonka havaintojen perusteella aseman kuuntelin) äänitteet.

Samaan aikaanhan ES- keleillä Islanti kuului eteläisessä Suomessa normaalien ES- kelien mukaisesti, heikosti ja pomppien, kuten tavallista. Eli noin äänitteistä kuulin.
Minulla se kuului koko kuunteluaikani (yli 20 minuuttia) täysin stabiilisti vailla minkäänlaista häipymistä.
Taustalta kuului vain merenaaltoja muistuttava nouseva ja laskeva kohina.
Ja noin yli 20  minuuttia.
No ei hitossa tämä sovi ES- keleille!
Olen joskus (sen ekan kerran) sattunut aurora-ES- keleille 1978, ja samalla tavalla kuului pitkään ja kauan Brittejä.

Minusta tämä sopii aurora-ES- keleihin.
Niin, neljän minuutin äänitteen kasetilla (kera kuulutuksin ym) lähetin JMN:lle.
Siinäkään äänitteessä asema ei häivy kertaakaan, taustalla vain se nouseva ja laskeva merenaaltomainen kohina.
Jos sinulla JMN on tuo nauhoitus tallella niin kuuntelepa.'
Minusta tuo on aurora-ES- etenemistä.
Tuntui uudelleen kuulumisessa niin samalta kuin silloin, kun niitä brittejä kuuntelin.

t. Mni, nyt vuodelta 2013