Uutiset:

Digimode Automatic Propagation Reporter:
PSKReporter

Main Menu

antenni satellit 750

Aloittaja Jussi, 25.07.2012 - 00:17

« edellinen - seuraava »

Jussi

olen vähän tutkinut tähän laitteeseen lisä antteneita, niitähän on pilvin pimeinä, ongelma on kun asun kerrostalossa ja en oikein tiedä mistä aloittaa
jos jollain ois hyviä vinkkejä. Tarkoitin 1700 - 30000 khz alueelle

t.jussi

JMN

Aktiiviantenneita olen kuullut käytettävän kerrostalokuuntelussa. En osaa sanoa sitten käytännön kokemuksista. Olen itse keskittynyt parvekekuuntelussa FM-harrastamiseen ja maalla missä on tilaa kuunnellaan sitten muita aaltoalueita  ;)
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

MNi

Yllättävää kyllä, maa (lämpöpatteri) on joskus todella hyvä antenni.
Toki se voi tuoda nykyaikana pörinöitä ja häiriöitä lisää etenkin keskipitkillä, mutta myös lyhyillä, etenkin matalimmilla taajuuksilla.

Aikoinaan Helsingissa kuuntelin 1975 ekat MW- jenkkini lämpöpatterilla ja kuuluivat lujaa, kelejäkin tosin oli.
Keskiaaltolattarit kuuluivat silloin Luxor Ambassadörillä niin voimalla, etta vastaavaan signaalivoimakkuuten pääsin vasta 1986 Liperin kesämökillä 330 metrin langalla.
Ja tropiikkibandeillakin lämpöpatteri on ollut yllätävän tehokas niillä paikkakunnilla, joilla olen asunut (17 kuntaa 7 eri lääniä).
Ja tavan lyhyilläkin se toi kuuluville aseman poikineen, lyhyitähän kirjoittaja tarkoitti.
Myös vesijohtoa antennina voi kokeilla.
Kun olen käyttänyt lämpöpatteria antennina, on se ollut kytkimen takana.
Silloin voi (esimerkiksi teleskooppiin) verrata, tuleeko pörinät sieltä vai ei.

Aktiiviantenni voisi olla hyvä ratkaisu, mutta ne maksavat.
Ja nekin keräävät ympäristön pörinät.

En ole tutustunut Mäkelän kirjaan "Antenneilla aalloille," mutta se on kuulemma hyvä.
Ja IJL:n artikkeleissakin taitaa olla jotain, jos en väärin muista.
Itse en ole sisäantenniekspertti, kaikki on ollut kokeilua olosuhteiden mukaan.
Eli kaikkea kannattaa kokeilla olosuhteiden mukaan vesirännistä verhotankoon. =)

t. MNi

MNi

Lisäys. On minullakin tuossa pöydällä pölyttymässä yksi aktiiviantenni, Yaesu FRA-7700.
Ihan näpäkkä silloin Iisalmessa kun moisella kuuntelin, keskipitkillä mm. Angola ja Sao Tome & Principe, Yaesu FRG-7700:n kanssa.
Lyhyilläkin hyvä...
Mutta tuohonkin yhdistin lämpöpatterin (se teleskooppi veks) ja kas, tropiikkiaaltojen lattarit kuuluivat meölko reppavasti.

t. MNi