Meteor Scatter

Aloittaja MNi, 08.08.2012 - 16:18

« edellinen - seuraava »

THT

#15
Sovitaan niin, että tässä QTH:ssa meteorien tavoittelu on yhtä tyhjän kanssa  :(. Tai sitten ne eivät yksinkertaisesti edes tartu pystypolarisaatiolla piiskadipoliin parvekkeella. Vaakapolarisaatiolle en voi kääntää, koska silloin kokemuksen perusteella tulee kaikenmaailman häiriöitä, minilähettimiä, harhoja, vuotavia kaapelitaajuuksia ym. tarpeettoman paljon. Sitkeästi yritän ainakin ilmoitetun maksimin loppuun, mutta yhtään varsinaista signaalia en ole bongannut, vain pienen pientä eloa bandin taustakohinassa.

Joo, ja kesä-heinäkuussa Teiskossa oli samoilla välineilä mielestäni myös selviä meteorinostoja, joten QTH lienee syypää.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

Kai tää aika QTH-kohtaista hommaa on.. Olkootkin, että nyt on muka maksimi, kovin on köyhää. Ensimmäiset 10 minuuttia tuli asemaa. Sen jälkeen harvassa.
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

MNi

Tuon maininnan, että perseidit ovat neljän parhaimman tähtisadejoukon piirissä mitä FMDX- kuunteluun tulee, otin muistiinpanoistani 2005.
MUTTA!!! Tuota en silloinkaan ottanut omasta päästäni, vaan jostain jutusta ihan omassa DX-lehdessämme.
Täytyy tutkia, koska nuo lehdet toki minulta löytyvät.

Ne muut..., no ainakin muistaakseni Leonidit...
Ja pitäisihän minun vanhana tähtiharrastajana kirjoista löytää ne muutkin sitä kautta.
Opukset hyllyssä.
Palaan asiaan kun aika. =)

Ja lopuksi, Iisalmeen (no eihän vuosia voi tähtisateiden mukaan verrata, se oli 2006)  verraten paljon hiljaisempaa on ollut.
Kyllä Hailuodossakin töhähtää silloin tällöin, mutta kun ei sinkku aina ehdi kunnolla tulla edes audiolle.
Usein...
Ja siiten musiiikinpätkiä, kielenpätkiä, joista ei ehdi selvää aina saada. Ja välillä pitkä hiljaisuus ilman mitään.
Jopa tunteja hiljaisuuttakin Ja tämä toki tavallista. =)
Onko niin, että etelässä nämä meteoriitkin kuuluivat huomattavasti useammin?


t. MNi


MNi

PS. Kyllä ainakin Iisalmessa meteorit tarttuivat pystyssä olevaan teleskooppiantenniin hyvin!

Hailuodossa teleskooppi on vaaka-asennossa.
Ja niillä lyhyillä "pingeillä" ei ehdi tehdä vertailuja, onko horisontaali vai vertikaali parempi... :)
Oikeastaan voisinkin laittaa antennin vertikaaliksi, jospa se imisi asemi Iisalmen tapaan?
Tuonpa teenkin just ja nyt! =)

MNi

Bootidit, esiintymisaika 1.1. - 5.1. Maksimi 3.-4.1, runsaus 80 tähdenlentoa/h
Lyridit; 12.4. -24.4. maksimi 20.-21.4., runsaus 15/h
Akvaridit; 1.5. - 20.5., maksimi 4.--5.5, runsaus  25/h
Perseidit; 20.7. - 22,8, maksimi 9.8 - 13.8, runsaus 70/ tunti
Orionidit; 11.10. - 30.10, maksimi 18.10 - 20.10, runsaus 35/h
Geminidit; 17.12. - 24.12, maksimi 20. -21.12, runsaus 60/h.

Tuossa joitain.

Ja sitten ne mielenkiintoiset:

Leonidit: 11.11. -20.11, maksimi jotakuinkin 17.10.  Runsaus normaalisti luokkaa 15/h, MUTTA 33-vuoden välein jopa satoja ja satoja/h! Vika minun kirjoissani oleva oli 1966, joten kai myös 1999? En ole tarkistanut moista.

Toinen samanlainen mokoma on:
Giacobinidit; 6.10. - 10.10. Maksimi 8.-9.10, ja runsaus normaalisti vaihteleva. 13 vuoden välein voi esiintyä suuria tähtisateita.

Tällä kertaa lähteenä oli ikiaikaisen hyvä Kari Kailan Tähtitaivaan opas. jonka hyllystäni otin näitä tarpeita varten.

Hyvää alkuillan jatkoa,


toivottapi MNi




THT

#20
Tuotteliaita meteoriparvia on viisi: "Nämä ovat kvadrantidit eli bootidit, perseidit, leonidit ja geminidit. Elleivät Suomen valoisat kesäyöt häiritsisi, olisivat myös eta-akvaridit melko runsas meteoriparvi havaittavaksi."
http://www.astronetti.com/astro/tahdenlennot.htm

Tähtitieteestä en ymmärrä mitään, mutta yritin pikkuisen järkeillä asiaa. Jos meteorien lähtöpiste eli radiantti on tietyssä tähdistössä, tuon tähdistön sijainti kai vaihtelee ainakin jonkin verran ajan myötä? Tämä vaikuttanee siihen, miten ja missä meteoriheijastuksia kuuluu. Arvelisin ainakin vuosikohtaisia eroja tästä syntyvän? Kaipa heijastukset osuvat rajoitetulle alueelle samaan tapaan kuin Essikin. Joku ymmärtävä voisi asiaa valaista.

URSA:n tähtikartan mukaan Perseidien tähdistö näyttää olevan jokseenkin pohjoisessa. Tähdenlentoja kuitenkin näkyy lähes koko taivaalla, vaikka radiantti on kaikille yhteinen:
http://www.ursa.fi/extra/tahtikartta/


Lisäys: MNi ehtikin valaista asiaa!
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

Lainaus käyttäjältä: MNi - 12.08.2012 - 16:44
Tuon maininnan, että perseidit ovat neljän parhaimman tähtisadejoukon piirissä mitä FMDX- kuunteluun tulee, otin muistiinpanoistani 2005.

Empiirinen tieto on aitoa tietoa vai miten se meni... En käsitä taivaan tapahtumista sitäkään vähää, joten kiitos teille molemmille valaisusta! Meteorikuuntelu alkoi kiinnostaa eri tavalla kun aloin tallentaa kovalevylle.. Toki kahtena vuonna olen kasettia pyörittänyt taustalla tässä perseidien maksimien tienoilla, mutta 24h tallennuksen mahdollistuttua yösokotkin ovat mielenkiintoisia ja käteviä. Tai no.. purin juuri 6.5h tyhjää ja siihen meni tunti kahvin juonnin ohessa.

Taajuutena 107.6 ja toivelistalla Ostseewelle Hitradio MV, 100 kW. Mielenkiintoisesti kaksi saksankielistä kiveä valoikin toivoa, toinen juuri ennen nauhoituksen asettamista ja toinen 444 UTC kun aloin tutkia sokkoa, mutta siinä välillä asema ei käynyt kertaakaan luureissa. Joku musiikkiasema sen sijaan ropsui ja vielä sellaisilla biiseillä, joita MV ei tunnusta soittaneensa (nettisivuilla kätevä playlist). Tyhjyydestä päätellen huippuhetket olivat varmaan aika lähellä ennustettua kellonaikaa. Ehkä hieman sitä ennen aamun tunteina. Edellisyönä ja illalla kiveä ropisi aika lailla taajaan tahtiin. Toki vieläkin sattumia osuu ja täytynee nalkki jättää kaiken varalta.

Toinen tärppitaajuuteni 102.8 oli keskiyöllä skatteritropon vaivaama, P4 löi läpi vähän turhankin lujaa, joten syötti NDR Infolle jäi laittamatta. Ensi kerralla sitten...
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

THT

#22
Lainaus käyttäjältä: JMN - 13.08.2012 - 08:40
Empiirinen tieto on aitoa tietoa vai miten se meni... En käsitä taivaan tapahtumista sitäkään vähää, joten kiitos teille molemmille valaisusta! Meteorikuuntelu alkoi kiinnostaa eri tavalla kun aloin tallentaa kovalevylle.. Toki kahtena vuonna olen kasettia pyörittänyt taustalla tässä perseidien maksimien tienoilla, mutta 24h tallennuksen mahdollistuttua yösokotkin ovat mielenkiintoisia ja käteviä. Tai no.. purin juuri 6.5h tyhjää ja siihen meni tunti kahvin juonnin ohessa.

Kovalevytallennus on ainakin tässä suhteessa kätevää. Itse pidän myös Audacityn visuaalisuudesta eli siitä, että kun tallennetta purkaa, sitä voi juoksuttaa melkoisellakin vauhdilla ruudun läpi. Sen kyllä huomaa, jos siellä on Essistä aiheutuva nousu. Hiljaisemman tropon havaitseminen näön pohjalta voi olla hieman hankalampaa, koska signaalin nousu ei välttämättä äänikuviossa näy ainakaan selvästi. Joskus myös naapuritaajuuksien roiskeet saattavat hämätä. Lisäksi kuviosta tunnistaa ainakin puheen sekä erottaa klasasisen musiikin jostakin rankemmasta. Toki jos ja kun puhutaan musiikin päälle, sitä ei välttämättä näe.

Minä luovutin kyttäämisen pian ns. maksimin jälkeen. Turhauduin, kun en eilen koko päivänä saanut edes yhtä nousua kuuluviin. Sillä tarkkailumäärällä olisi ollut pakko jotain saada. On tuolla levyllä sitten tallenteita, jos jotakin olisi mennyt ohi. Ehkä käyn ne läpi joskus syksyn sateisina iltoina, ellei ole tropoa, vaikka senkään suhteen ei tässä QTH:ssa ja näillä välineillä (antennilla) taida päästä kovin pitkälle. Viime syksyllä ja talvella yritin paljonkin. Tuloksena lähinnä voimakkaita ruotsalaisia kotimaisten lisäksi. Erityisen pettynyt olin siihen, etten saa Baltiaa kuuluviin virolaisia lukuun ottamatta. Latvia oli kytiksessä useastikin, ja kun se tuntui mm. JJJ:llä tulevan hyvin, ei minulla pihahdustakaan. Tulkitsen, että lähistön kivimuurit estävät.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

Lainaus käyttäjältä: THT - 13.08.2012 - 11:04
Kovalevytallennus on ainakin tässä suhteessa kätevää. Itse pidän myös Audacityn visuaalisuudesta eli siitä, että kun tallennetta purkaa, sitä voi juoksuttaa melkoisellakin vauhdilla ruudun läpi. Sen kyllä huomaa, jos siellä on Essistä aiheutuva nousu. Hiljaisemman tropon havaitseminen näön pohjalta voi olla hieman hankalampaa, koska signaalin nousu ei välttämättä äänikuviossa näy ainakaan selvästi. Joskus myös naapuritaajuuksien roiskeet saattavat hämätä. Lisäksi kuviosta tunnistaa ainakin puheen sekä erottaa klasasisen musiikin jostakin rankemmasta. Toki jos ja kun puhutaan musiikin päälle, sitä ei välttämättä näe..

Joo tämän visuaalisuudenkin olen tässä hissuksiin havainnut. Eka sokko oli työläs purkaa, mutta nyt jo silmällä näkee mikä on roisketta ja mikä mahdollista scatterinostoa. Hyvä systeemi. Vaikka aamulla ei mitään ihmettä tullutkaan, sokotin sen aikaa kun viinimarjoja keräsin. Nyt tuntuu ropina käyvän taas urakalla kun livenä kuuntelee. NDR Info 102.8 hakusessa ja Hamburg-tarinointia kolisee.. Ehkä siellä sokolla on ID... ehkä...!
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

MNi

Mie en ole koskaan käyttänyt kovalevytallennusta, koska tietokoneiden suhteen olen niin kädetön kuin olla ja voi.
(Radioissakin mieluiten kunnon retrokuuntelijan tapaan käyttäisin putkilaitteita kun 1973 radioamatööritutkinnon tekniikkakysymykset olivat pääosin putkihommia, mutta nykyisin en tiedä mistään mitään...)
Tilanne on hassu sikäli, että viimeiset vuoteni työelämässä kaupunginpuutarhurina kunnallisteknisellä suunnitteluosastolla tietokone oli ainoa työvälineeni.
Siihen oli ladattu jykevä ja kallis MicroStation TerraPark- vihersuunnitteluohjelmisto, ja kaupungin koneet ja systeemit tietysti viimeisen päälle.
Iisalmi oli tuossa suhteessa ihan edelläkävijöitä; kun kävimme tutustumiskäynnillä Seinäjoella, siellä vielä arkkitehti- ja kunnallistekninen suunnittelupuoli käytti piirustuslautoja.
Meillä oli vuosia aiemmin siirrytty kerralla atk- puolelle: kartat saatiin oman suunnittelutyön pohjaksi koneelta, kun puistosuunnitelma valmis, mittapuoli otti siitä koordinaatit omille laitteilleen, ja siirsi ne kaikki koneelta suoraan maastoon.
Mutta EIHÄN minun tarvinnut ymmärtää koneista mitään!
Atk-  osasto asensi ohjelmat, huolsi kaikki koneet ja päivitti ne, otti etäpisteestä varmuuskopiot kaikesta joka viikko, auttoi ongelmissa ja neuvoi...
Eihän mun tarvinnut muuta kuin käydä Auto-Cad- opinnot ja MicroStationin käyttäjäkurssi.

Nyt koneeni huoltaa vuosittain lintukaverini (toisena ammattina IT-tradenomi) käydesään Hailuodossa. =)

JMN

Jos henk.koht. kantaani kysytään niin minähän olen lähinnä sitä mieltä, että tietotekniikka luotiin helpottamaan ihmisen elämää, mutta se on onnistunut vaikeuttamaan sitä. Yleensä kaikenmoiset erikoisjärjestelyt koneiden ja laitteiden pettäessä vievät sen ajan ja rahan mitä on mukamas säästetty. Tai niin ainakin uskon. Mutta vähän tulen vastaankin. Nyt on tullut niin vähän file erroreita ja audacity vielä seivaa nekin, että on tää ihan hyvä systeemi. Aiemmat kovalevytallennekokeilut joskus vuonna 2007 jymähtivät kohtuu harvinaisen BLR-kelin jälkeen ruudulle ilmaantuneeseen File Error-ilmoitukseen. C-kasetistakin voi kuulemma nauha katketa. No ei ole vielä koskaan katkennut, ja jos katkeaa niin siinä tuhoutuu max 1.5h. Se on vähemmän kuin mitä File Erroreina on jo mennyt.. Mutta niin isoja kasetteja ei ole, että ne koko yöksi riittävät. Riski on siis otettava. Viime yön kahdeksan tuntia tuli koblattua 40 minuutissa visuaalisen näytön ja vähien kivien ansiosta. 3 isohkoa meteoria oli ollu ja 2-3 sekunnin kiviäkään ei ollut kuin muutama. Oliskohan nää tässä, vai vieläkö tänään tallettais jälkiroiskeiden varalta.

Sen verran nämä alkoivat syyhyttää, että seuraaville kiville on tehtävä tärppilista! Leonidit/orionidit taitaa osua periodivapaalle, geminidit ja bootidit joululomalle..
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

MNi

Eihän C-kasetin nauhan katkeama ongelma ole, senhän voi aina siististi teipata ja pelittää taas. =)
Tosin tuota systeemiä käytin ajoittain (nauha äänitteen molemmin puolin poikki, jäljelle jääneen päät teipataan) kun toisen nauhurin puutteessa oli lähetettävä raporttia varten lyhyt nauhoitus.
Muuten ei minullakaan koskaan C- kasetin nauha ole tuosta vaan paukahtanut poikki.
Omalla Sangean- nauhurillani quarter- toiminnalla mahtuu 90 minuutin kasetille 360 minuuttia eli 6 tuntia.
Niitä ei tarvitsisi niin usein vaihtaa...

ps. Huomasin, että BKL:n putiikissa myydään edelleen tuota samaa nauhuria mikä minulla on, hintaluokka siinä 100 euroa.

Mutta muuten tietokonehommista, olen polttanut hihani näiden laitteiden kanssa niin tuhansia kertoja, että naisystäväni kaukana Porin tienoilla on niiksi ajoiksi sulkenut Skypen. ;D

THT

#27
Jokainen, joka on tavalla tai toisella ollut tekemisissä tietotekniikan kanssa, tietää, ettei se ole pomminvarma. Jokainen on varmaan joskus menettänyt jotakin file errorin tai vastaavan seurauksena.

Kirjaanpa tähän (ehkä turhankin) yksityiskohtaisesti kokemuksiani Audacity-ohjelmasta, jos niistä olisi jollekulle hyötyä. Pidän ko. ohjelmalla tallentamista itselleni ehdottomasti parhaimpana vaihtoehtona. Joitakin etuja:


  • Mahdollisuus pitkään tallennusaikaan: Olen kokeillut jopa kellon ympäri eli 11-12 h ongelmitta; jos kovalevyä on edes kohtuullisesti vapaana, tallennus ei vie aivan mahdotonta tilaa (riippuu näytteenottotaajuudesta ja mono- tai stereoasetuksesta).
  • Ei huolta kasetin tai nauhan vaihdosta tai loppumisesta kesken kuuluvan aseman.
  • Tarkka ajannäyttö: Yleensä käynnistän ohjelman tasatunnilta, joskus jopa aikamerkistä; silloin kuulumisen voi tarvittaessa paikantaa sekunnin tarkkuudella mistä kohdasta tahansa. Sitten vain toivotaan, että asemien mahdollisten nettistreamien aika olisi yhtä tarkka, jotta vertailu onnistuisi tarvittaessa.
  • Visuaalisuus: Tästä on iloa sekä tallennettaessa (signaali näkyy ruudulla, vaikka ääni olisi pois; kuuntelussa voi olla vaikka toinen radio) että purettaessa (nopea selaus ruudulla, signaalit erottuvat kohinasta ja pienellä harjoituksella myös viereisten taajuuksien roiskeista).
  • Helppo klippien teko: Tallennetusta tiedostosta vain aktivoidaan haluttu alue, annetaan komento "Kopioi", avataan uusi tiedosto ja liitetään kopioitava pätkä sinne; uuden tiedoston voi tallentaa nimellä, josta näkyvät sekä taajuus, aika että mahdollisesti tunnistetun aseman nimi. Nimeäminen jokaisen oman logiikan mukaan, itse suosin seuraavaa muotoa: 90.5_Auran Aallot_2012-08-14_0858-0907_UTC. Jos asema on unid, kirjoitan myös tiedoston nimeen "Unid". Jos taas maa tai kieli on selvillä, kirjoitan sen. Toimii. Keli- tai päiväkohtaisessa kansiossa (hakemistossa) samankin taajuuden tallenteet järjestyvät mukavasti ja tiedostojen nimet kertovat, mitä niissä on. Kun tunnistan unid-tallenteen, käytän ohjelman komentoa "Save as..." ja tallennan klipin tarkennetulla nimellä, minkä jälkeen poistan unid-tiedoston.
  • Ajastusmahdollisuus: Asetuksia kannattaa kuitenkin ensin harjoitella; tallennuksen ajaksi tietokone on syytä säätää niin, että kovalevy ei sammu aktiviteetin ollessa alhainen.

Vain kerran olen törmännyt file erroriin, ja sekin omaa tyhmyyttäni. Näin se tapahtui (ÄLKÄÄ KOKEILKO TÄTÄ KOTONA!):


  • Tallensin kannettavalle pitkin päivää monta tuntia, mutta vasta loppuosassa alkoi keli, mutta se ei ole ongelman ydin.
  • Koska kovalevytila oli melkein lopussa (niin ei saa päästää tapahtumaan, on aina pidettävä riittävä pelivara), yritin (ja tässä tulee se virhe) poistaa tallenteen alussa olevaa kohinaa siten, että aktivoin sen ja käytin Poista-komentoa
  • Mainittu toimenpide ilmeisesti sotki resurssitiedoston, minkä tulos oli file error
  • Tappiot: Jokunen Tecsunilla Teiskossa heinäkuussa 2011 äänitetty italialainen; mieleeni jäi erityisesti signaali 90.5. No, hilsettä se varmaan/toivottavasti oli.
  • Mieliala tappion jälkeen: Harmistunut, mutta toivuin pian; harrastehan tämä vain on eikä elämän ja kuoleman kysymys, ja onhan niitä äänitteitä tullut tuhottua nauha-aikanakin (tapaturmainen päälleäänitys pahimpana mokana).

Olen käyttänyt Audacityä nyt kaksi vuotta eli alkukesästä 2010 alkaen. Luottamukseni ohjelmaan on hyvä, vaikka hyväksyn ainakin periaatteessa mahdollisuuden, että joskus voin taas jotakin menettää. Pidän sen todennäköisyyttä kuitenkin pienenä. Tähän mennessä (kop kop!) on vain tuo yksi virhetilanne, jota pidän omana mokana.

Keväiden 2011 ja 2012 ensimmäisiä kelejä (ES tai MS) odotellessa Sony on ollut päivystystaajuudella lähes päivittäin työpäivien ajan jo huhtikuun loppupuolelta alkaen ja Audacity tallentamassa – lähinnä kohinaa tietty – joten tallennuskertoja on todella paljon. (Keväällä 2011 tallentui useasti "Radio Pizzataxi" taajuudella 87.5, joten sitä jaksoa en enää käytä päivystykseen.)

Tallenteet vaihtelevat 8-12 tunnin välillä. Kun tulen kotiin, ensimmäisenä painan ohjelman Stop-painiketta. Jos päällä on ollut ajastus, tallentaminen on voinut jo loppua aiemmin. Sen jälkeen odotan rauhassa jonkin aikaa, sillä etenkin pitkän tallenteen ollessa kyseessä, ohjelma käy stoppauksen jälkeen läpi joitakin taustaprosesseja. Tämän jälkeen tallennan tiedoston vaikkapa nimellä: 90.2_2012-08-14_0600-1548_UTC. Annan koneen tallentaa kaikessa rauhassa. Varmuuden vuoksi en anna sen aikana mitään muita komentoja muillekaan ohjelmille, ettei jokin niistä sotkisi. En tiedä, onko vaara todellinen, mutta varmuus on paras.

Kuvatulla tavalla tallentunut äänite on jonkinlainen masternauha. Jos löytyy jotakin, käsittelen sitä edellä kerrotulla tavalla. Tämä toimii minulla, toivottavasti toisillakin!
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

MNi

Niinpä.

Minulla kai hommaa aina ja alituisesti sotkee jopa suoranainen hyvin, hyvin voimakas inho kaikkea tietotekniikkaa kohtaan.
Ja en koodaajiakaan ammattikuntana arvosta yhtään mihinkään (seikka, josta naisystäväni on käärmeissään, koska hänen toinen poikansa tekee tuota työtä), koska nuohan ovat kaikkien tietokonevirustenkin takana, ja niistä minulla on ollut harmia kerran jos toisenkin huolimatta palomuureista, Avastista ym, ym ja vielä kerran ym.
Linux oli todella hyvä, lainakoneelle silloin, mutta sitä pamahti kovalevy.
Nyt olen "wintouhkan"  varassa (Vista) ja tämä on Linuxiin verraten niin paska (anteeksi ladykissani, menkää kauemmaksi) kuin olla ja voi.
Noh, tällä nyt säpellän, mutta ajatuksissani on, että kaverini asentaisi tähänkin Linuxin.
Eipä tarvitsisi viruksista sen jälkeen huolehtia.
Virukset bovat kerran vieneet täydellisesti verkkopankkini ja tuhonneet kerran jos toisen kaiken koko koneelta.
Siis todella, Windows on nuorten kieltä käyttäen niin syvältä kuin voi olla,

MNi

Sorry vuodatukseni, mutta tämä on HYVIN, HYVIN pientä verrattuna siihen, mitä olen Skypellä Porin suuntaan päästellyt... =)