Meteor Scatter

Aloittaja MNi, 08.08.2012 - 16:18

« edellinen - seuraava »

MNi

Kaipa..., minun on parasta nyt sulkea kone, etten kirjoita mitään painokelvotonta.
Näitä päiviä sattuu...  =('


Moi

MNi

Toivottavasti en kirjoituksellani loukannut ketään?
Jos niin, niin pyydän hartaasti anteeksi.
Mie välillä olen tämmöttinen, sen on moni havainnut lukuisilla keskustelupalstoilla (lähinnä luontojuttuja, mutta muitakin) joissa olen ollut...

MNi

JMN

Lainaus käyttäjältä: THT - 14.08.2012 - 13:03

Vain kerran olen törmännyt file erroriin, ja sekin omaa tyhmyyttäni.


Toivottavasti se kerta oli mulla nyt! Juuri äsken sohlasin niin lahjakkaasti että 2h20min sokkoa meni bittiavaruuteen. Tutkin siitä about kolmasosan ja yritin kopioida ja siirtää  loput toiseen tiedostoon. Just sillä hetkellä Win-toosa meni juntturaan, ja kun kello jymähti Brezhnevin aikaan niin oli pakko sammuttaa väärin kone, sillä ajatuksella että Audacity onneksi osaa palauttaa. No niin osasi, sen tiedoston jonka olin kopioinut ja joka tietenkään ei ollut vielä kopioitunut. Toisin sanoen sain kellonajat yläreunaan ilman audiota ja file errorin. Alkuperäinen tiedosto katosi samalla. Kaikkihan tämä on loppujen lopuksi omaa kädettömyyttä. Kyllä ne jostain olisi kai vielä saanut kaivettua, mutta olkoot.

Periaatteessa en menettänyt edes mitään, sillä ilman systeemiä en olisi saanut sokotettua edes sitä reilua tuntia.

Niin ja MNi, en osaa hermostua kun en ole koodari. Sitäkin hommaa on kai alettava harjootella vähin erin. Mutta eikös kaikilla elämänaloilla tuppaa menemään niin, että laillisilla vermeillä saa aikaiseksi laittomia ja vahingollisia trikkejä.. tuskin koodarit on sen epärehellisempiä kuin metsästäjät :P
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

THT

#33
Lainaus käyttäjältä: JMN - 14.08.2012 - 18:51
Toivottavasti se kerta oli mulla nyt! Juuri äsken sohlasin niin lahjakkaasti että 2h20min sokkoa meni bittiavaruuteen. Tutkin siitä about kolmasosan ja yritin kopioida ja siirtää  loput toiseen tiedostoon. Just sillä hetkellä Win-toosa meni juntturaan, ja kun kello jymähti Brezhnevin aikaan niin oli pakko sammuttaa väärin kone, sillä ajatuksella että Audacity onneksi osaa palauttaa. No niin osasi, sen tiedoston jonka olin kopioinut ja joka tietenkään ei ollut vielä kopioitunut. Toisin sanoen sain kellonajat yläreunaan ilman audiota ja file errorin. Alkuperäinen tiedosto katosi samalla. Kaikkihan tämä on loppujen lopuksi omaa kädettömyyttä. Kyllä ne jostain olisi kai vielä saanut kaivettua, mutta olkoot.

Toivottavasti. Toivotaan niin. Ennen kuin ryhdyit 2h20min tallennetta tutkimaan, olitko ensin tallentanut tiedoston? Ei kai alkuperäisen tiedoston pitäisi kadota, jos se on jo tallennettuna, vaikka Wintoosa jumiutuu? Jos olit tallentanut, sitten en ymmärrä, sillä vähäisen ymmärrykseni mukaan tallennetulle tiedostolle ei pitäisi tapahtua silloin mitään, mutta tallentamattomat katoavat.

Toinen juttu... muutaman kerran on käynyt niin, että Audacity ei avaa tiedostoa ikonia napsauttamalla, mutta sitten kun ensin avaan ohjelman ja sen sisältä käsin Avaa-komennolla avaan saman tiedoston, niin johan pelittää. En tiedä, mikä siinä sitten on.

Kolmas juttu... En ole käyttöjärjestelmäfanaatikko enkä usko, että se tässä asiassa on ratkaisevaa, mutta lienee syytä mainita, että omissa koneissani käyttis on MacOS, nyt kirjoittavassa koneessa (Mac Mini yhdistettynä kotitelevision näyttöön) versio 10.8. Kannettavassani (neljä vuotta vanha MacBook Air)  on Mac OS 10.7.4., mutta sillä en ole kovin paljon Audacityä käyttänyt. Kannettavani on viime aikoina muutaman kerran jumiutunut ihan muissa yhteyksissä, se on jo sen verran vanha ja suhteellisen pienelle kovalevylle on tallennettu, poistettu, tallennettu, poistettu dataa niin paljon, joten jumiutuminen ei ole suinkaan Wintoosan yksinoikeus.

Kun alkukesästä sain jo maaliskuussa tilaamani Perseuksen FM Plussan, tarkoitukseni oli käyttää sitä Mac Minin kanssa Parallels Desktop -emulointiohjelman ja siihen asennetun Windows seiskan avulla. Olen sillä ajanut vaivatta Windows-ohjelmia. Vaan eipä Perseus ja FM+ suostuneet toimimaan. Pitkään etsin netistä tietoa, kunnes löysin – tiedä sitten, oliko se sataprosenttisen luotettavaa – että Parallelsin kautta ne eivät yksinkertaisesti toimi lainkaan, vaan koneeseen pitää tehdä kovalevyn partitio ja asentaa Windows kokonaan erikseen. Siihen en ryhtynyt, vaan hankin Windows-kannettavan, jossa Perseus ja FM+ toimivat jokseenkin hyvin. Muutaman kerran ne Teiskossa kesän aikana jumiutuivat, syytä en tiedä. Plussan jo tallentamat tiedostot eivät kadonneet, ja jumiutumiset taisivat tulla tallenteita höylätessä.

Kaipa se vain on niin, että jumiutumisten määrä on vakio laitteilla kuin laitteilla. Sen riskin olen valmis yhä ottamaan FM-kuunteluiden tallennuksessa.

Lainaa
Periaatteessa en menettänyt edes mitään, sillä ilman systeemiä en olisi saanut sokotettua edes sitä reilua tuntia.

Hyvä!

Lainaa
Niin ja MNi, en osaa hermostua kun en ole koodari. Sitäkin hommaa on kai alettava harjootella vähin erin. Mutta eikös kaikilla elämänaloilla tuppaa menemään niin, että laillisilla vermeillä saa aikaiseksi laittomia ja vahingollisia trikkejä.. tuskin koodarit on sen epärehellisempiä kuin metsästäjät :P

MNi: Koodari tai tietotekniikasta elantoni saava en ole minäkään, vaikka edellinen menikin tietotekniikan puolelle, enkä muutenkaan näe viestissäsi suivaantumiseen syytä. Tietotekniikka on minulle väline, ja minua kiinnostaa se, miten se voi minua mahdollisesti auttaa. Audacitystä koen saavani ehdottomasti hyötyä. Ilman sitä moni asema olisi jäänyt tunnistamatta.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

#34
Senpä juuri sohlasin, en tallentanut alkuperäistä kokonaan, vaan yritin kopioida osaa siitä toiseen tiedostoon ja tallentaa sitä.. Palautusvaiheessa se ei enää palauttanut kuin kopioidun osan, ei alkuperäistä. Meni tää systeemi nurin jo aiemmin ja silloin se palautti kyllä kaiken, vaikken ollut tallentanutkaan mitään! Luotin siihen..

No ei siinä isoa vahinkoa tietenkään käynyt, enimmäkseen kohinaa, eikä edes mikään meteorien huippusade. Tuota en sitten tajunnut kokeilla, olisiko sen saanut Avaa-toiminnolla auki. Tiedostoa klikkaamalla tuli vain kellonajat ja ERROR. Kuitenkin se audiokin jossain siellä oli, kun poistin sitten toimimattoman tiedoston, vapautui levytilaa samalla 4 gigaa..

No, yöllinen sokko yli 9h onnistui moitteetta. Kiviä ei vain lentänyt. Pari 15 sekuinnin pätkää ja loput alle sekunnin tökköjä. Enää ei taida maksaa vaivaa sokottaa. Purkaminen kävi samassa ajassa, kuin 45 minuuttia pitkän kasettinauhoituksen purku olisi kestänyt.. taidan olla vähin erin vaihtanut leiriä.. aloin jo suunnitella AM-tallennusta läppärille talvella. Voi kyllä olla, että sen joudun edelleen tekemään kasetille, tai minidiscille... Tahtoo nämä aparaatit tuottaa häiriöitä noille taajuuksille, kokeilemalla selvinnee..

Piti vielä lisätä että ilman koodaustaitoisia ei meillä olisi tätä foorumiakaan kyllä..

Ja ei olisi mikään maailmanlopun ihme, vaikka menisi välillä konekin juntturaan. Tai tallennus tuhoutuisi siksi. Tallentamisella en viitsi rasittaa tuota "uutta" konettani, jolla ajattelin gradunkin kirjoittaa vielä sitten joskus. Mulla on parvekekäytössä kosteudelle alttiina tallennusvälineenä tämä esikouluikäinen läppäri, jonka kiintolevy varmasti huutaa jo punaisena. Tämä kun on jo jokseenkin rähjäisessä kunnossa (toimivat palikat voi laskea yhden käden sormilla) niin ei tässä ole mitään menetettävääkään.. aikanaan täytyi hankkia tammialeista uusi läppäri, että saa tärkeät työt tehtyä. Harrastuskäyttöön ja maailmankiertoon jäi tämä vanha. Ei haittaa vaikka matkalaukut lentelee ruumaan lastatessa.
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

THT

No joo, jos jatkossa tallennat alkuperäisen kokonaan ennen kuin alat sitä tarkastella, ehkä yksi virhemahdollisuus poistuu. Alkuperäiseltä sitten maaltaan haluttu kohta, kopioidaan, avataan uusi tiedosto ja litetään siihen.

AM-puolella todellakin ongelamna voi a tolla atk-laitteiden aiheuttamat häiriöt. Minun on tässä QTH:ssa muutenkin täysin turhaa yrittää MW- tai SW-kuuntelua, sen huomasin taas äsken. Parveke metalliprofiileineen on kuin Faradayn häkki, enkä kyllä SW-antennia voi sijoittaa parvekelasien ulkopuolelle. Ehkä jokin yksinkertainen piiska voisi mennä, mutta sekin olisi lähellä meteallia ja muita häiriöitä. Parempi unohtaa ja fiilistellä talvi kesän äänitteitä kuunnellen.
QTH-1 Turku (QTH-2 Teisko)

JMN

Editoin äskeistä viestiä vielä :) Juu suurin osa mokistahan johtuu omasta kädettömyydestä, josta syytän röyhkeästi humanismia  ;D

Luulen, että yritin maalata/kopioida liian isoa palaa, jolloin kovalevyllä alko tila olla vähissä ->jumiin. Rapatessa roiskuu. Odotetaan essiä vielä ennen talvea eiks je!
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...

JMN

OT ei haittaa, pääasia, että keskustelua syntyy! Palastelin loppupään omaksi ketjukseen ja siirsin UltraLight-osioon ;)
QTH: Uurainen FM: 2x XDR-GTK, 1x luomu-XDR & 4/5-el yagi. AM: JRC NRD 525/535 & long wires/dipol for SW. Hyllyssä eläköityvinä mm. Grundig YB-208/Icom IC-R71E/Kenwood KT-6050/Sangean ATS-909/Technics ST-Z45/Tecsun PL-310/Yamaha TX-330. Lisäksi pölyttyy "jostain" kertyneitä putki- ja taskuradioita...